أبويا ميت فخور بيا.. أبرز تصريحات مصطفى كامل في «حبر سري»

مصطفي كامل
مصطفي كامل

حل الفنان مصطفى كامل ضيفا مع الإعلامية أسما إبراهيم في أولى حلقات الموسم الثالث من برنامج «حبر سري»، المذاع عبر شاشة قناة القاهرة والناس.

اقرأ أيضًا.. مصطفى كامل: «عمرو مصطفى ناكر جميل الهضبة»


أكد النجم مصطفى كامل، أن أول قرار سيتخذه حال حصوله على منصب نقيب الموسيقيين هو محاربة الفساد، قائلا: "أول قرار هأخذه حال وصلت لمنصب النقيب هكنس الفساد بالمقشة وعشم الناس فيا أنى اقضى على الفساد وعندي اثباتات بالفساد".

وأوضح النجم مصطفى كامل،أنه لا يحب المعارك ولكن تفرض عليه أحيانا المعارك، مؤكدا أن مشواره كمطرب أثر على مشواره كملحن وشاعر ولكنها كانت قرارات الربانية ولا دخل لنا بالأقدار.

وتابع: "الأقدار ملناش تصرف فيها ولعبة الغناء جت معايا فكرة بعد أنا ما عملت كل حاجة كشاعر وملحن"، وذكر بعض الأعمال التي قدمها كشاعر وملحن حققنا نجاحات عملاقة.


أكد النجم مصطفى كامل، رفضه دخول ابنته للوسط الفني ويوافق على دخولها فقط الوسط الاعلامي كمذيعة واعلامية، قائلا: "محبش بنتي تدخل الوسط الفني وممكن تكون اعلامية ولكن تسافر عشان تمثل مشاهد والكلام الفاضي ده لا".

وأضاف الفنان مصطفى كامل أنه لا يحب النجومية ولا اجواءها وعلاقته طيبة بالجميع، متابعا: "أنا مش عايش النجومية ومش بحبها".


وعن رأيه في حياته الفنية، وعن ظلم نفس في جيل التسعينات، فرد قائلا: "محبش اجرح حد لأني محبش حد يجرحني ولكن فارس ظلم نفسه وكان من النجوم الجميلة ومن المقربين إلى قلبي حتى الان وهو رجع دلوقتي ".

دخل النجم مصطفى كامل، في حالة من البكاء بعد أن تذكر والده الراحل، قائلا: "اتكتب عليا أكون أكبر من سني، وأبويا تعب وأنا صغير وتوفى وأنا عندي 26 سنة وشلت ابويا واضطرتني الظروف أني اكمل المسيرة مع أمي".

وأضاف النجم مصطفى كامل، "أنا في أوقات كتير سني وحياتي كنت المفروض اعيشها وأبويا ميت فخور بيا، وبعدين خرجت أمي للحياة وورتها الدنيا بدون ما أكسر اللي أبويا زرعه فيها".


وتابع: "أنا كل يوم بقف مع نفسي والزمن علمني اقعد مع نفسي، وشخصيتي من الناس اللى الزمن مخليني كل وقت اقعد مع نفسي وانا مش برحم دماغي من التفكير، وافكر في كل القرارات اللي بأخذها في حياتي".


علق النجم مصطفى كامل، على صورة مطرب الراب ويجز وأسعار تذاكر حفلته الأخير في العلمين، قائلا: "ربنا يخلى العبط والهبل والمهابيل والمهاطيل وربنا يزيدهم، وويجز مش عاجبني ولا هيعجبني وأنا لا أدعي حاجة بره شخصيتي، وانا سمعت بتوع المهرجانات وسمعته بس مش عارف ولا فاهم بيقول ايه".

وأكد النجم مصطفى كامل، في لقاء ببرنامج "حبر سري"، مع الاعلامية اسما ابراهيم، على قناة القاهرة والناس، أنه ضد هذه النوعية من الأغاني وإن كانت تحقق نجاحا كبيرا في الوقت الحالي، مضيفا: "إذا استمرت الحاجات دي اعرفي ان مصر باي باي".

وعبر مصطفى كامل، عن تعجبه من اغاني ويجز، قائلا: "ايه ده في إطار الفن ومش قادر اصدق أن الفن المصري راح للحته دي حتى وان كان لهم جمهور ومتمناش لبلدي ان يكتر منها الحاجات دي خالص".

 

وعلق الفنان مصطفى كامل، بشأن الفنان عمرو مصطفي، والذي آثار جدلا واسعا بعد حديثه عن الهضبة خلال الفترة الماضية، بأن الهضبة ليس له فضل عليه.

 

وقال مصطفى كامل: مش عايز أقول لفظ وحش، نُكران الجميل وحش وده نُكران جميل، وعمرو مصطفى ناكر جميل عمرو دياب، هو هيهزر؟، يعني عمرو مصطفى أفاد عمرو دياب في حياته؟ ده كلام؟ ده كلام ميصحش يقوله.

 

وتابع: كنت واخد عهد على نفسي ألا اتطرق لـ عمرو مصطفى، ورغم زعلي منه إلا أنه مُلحن كويس، بس أوعى تنسى إنك كنت بتيجي الاستوديو وأنا موجود علشان تبقى موجود في قاعدة فيها عمرو دياب، أنا شُفتك وماليش دعوة جيلك شافك ولا لأ، ولكني شُفتك وأنت بتيجي علشان بس تكون مجرد واحد قاعد في قاعدة فيها عمرو دياب، وبتتكلم على مين؟

 

وأضاف: فيه فرق كبير لما تتكلم على حد واقع، ولكن عمرو دياب في حتة تانية يا جماعة خالص، فيه أسامي مينفعش ولا يليق مع أي حد فينا لما يختلف معاها يطلع يتكلم عليها كده، مينفعش وعيب كده، وبعد 10 سنين عمرو دياب هيفضل عمرو دياب.