كيف تصدى المصريون لـ«خزعبلات نتفليكس» عن كليوباترا

 كليوباترا ملكة مصر التي غيرت التاريخ
كليوباترا ملكة مصر التي غيرت التاريخ

شباب السوشيال ميديا: تحويل فئة المسلسل من درامي إلى خيالي «انتصار كبير»

 بعدما أعلنت منصة «نتفليكس» عن فيلمها الوثائقي «كليوباترا» انتشرت على وسائل التواصل الاجتماعي ردود فعل غاضبة بسبب الإعلان الترويجي والذي ظهرت فيه الملكة ببشرة سمراء، ما ينافي الحقائق التاريخية بأن أصلها مقدوني من أصحاب البشرة البيضاء.

وسرعان ما بدأت الردود الرسمية وغير الرسمية تظهر للرد على ذلك وآخرها إعلان القناة الوثائقية المصرية إنتاج فيلم يرد على تزييف الحقيقة

أقرأ أيضاً..بالأدلة والبراهين .. كليوباترا لم تكن سمراء

أزمة سلسلة كليوباترا 

وبعد الهجوم على المنصة العالمية (NETFLIX) واتهامها  بالتزييف وتشويه للتاريخ المصري القديم، وما دفع منصة «نتفلكس» بتغيير وصف السلسلة وتكتب بجانبه «دراما تلفزيونية». 

ووصلت التفاعلات السلبية على برومو سلسلة «كليوباترا» على المنصة العالمية نيتفلكس، تجاوزت الـ500 ألف شخص، ووصفت المنصة العالمية الفيلم سلسلة كليوباترا الوثائقي على موقع نيتفلكس إلى «وثائقي خيالي عن الملكة كليوباترا ملكة مصر من سلالة البطالمة من مقدونيا، اليونان».

تعليقات روّاد السوشيال ميديا  

وبعد عرض أول حلقات المسلسل كليوباترا تفاعل  روّاد السوشيال ميديا عبر مواقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك» مع تغيير وصف السلسلة، فكتبت رحاب إبراهيم من روّاد السوشيال ميديا عبر "فيسبوك" قائلًا: "دا حتى مينفعش خيال طالما دخل في التاريخ، لكن الله أكبر علينا وعلى شبابنا، بلاش نقف لحظة، لازم منبطلش كلام عن حقنا وعن كذبهم".

وكتب أحمد محمد، من روّاد السوشيال ميديا عبر موقع "فيسبوك" قائلًا: "تحيا مصر”، مفيش مؤسسة بتقدم محتوى فني أو إعلامي إلا وليها أجندة، وأجندات نتفليكس بقت معروفة وده شيء عادي بالنسبة لي، لكن البوستر ده بيقول إن الموضوع خرج من إطار تمرير الأجندة لمرحلة العبط الرسمي اللي بيضر الأجندة نفسها ويحولها لنكتة.

بينما قال آخر: "إيه الشيء المنطقي اللي يخليني كمشاهد أصدق إن كليوباترا اللي من أصل يوناني شكلها كده؟ ".

أما مايكل فقال: "الموضوع مالوش أي علاقة بالعنصرية، انت لو عايز تعمل مسلسل عن عبد الحليم حافظ وتدي دوره لواحدة ست الناس هتتريق عليك، مش  علشان هما ضد المرأة، لكن عشان البعيد ماعندوش الحد الأدنى من المنطق".

كما قال ضياء علي: "نتفلكس شغال فيها وبيتعاون معاها عرب كتير وبيقروا كلامنا ده، فياريت يوصلولهم إن الموضوع زاد عن حده وتحول لنكتة، يعني مرروا الأجندة بس بشوية ذكاء بسيط حتى يا جماعة علشان نرد عليكم ردود منطقية."