زوج في دعوى نشوز: «قالتلي رايحة عند أمها ولقتها بترقص في فرح صاحبي»

صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

كتب: هاجر عودة

أقام «إبراهيم» شاب صاحب 25 عامًا، دعوى نشوز ضد زوجته في محكمة الأسرة.

ويحكي «إبراهيم» قائلًا: «اتعرفت علي زوجتي من خلال لعبة بابجي، اتكلمنا كتير وعرفتها أكتر في اللعبة،  لكنها من محافظة تانيه بعيدة عني، وكنا نادر أما بنشوف بعض، وعشان كده طلبت ايديها، وسافرت البلد وكانت علاقتنا اكتر في الفون، وقاعدنا سنتين فترة الخطوبة».

وأضاف: «ومن بعض المواقف، كانت بتفتح المايك في اللعبة وكنا فريق كامل، وده كان بيضيقني جدا، وكان سبب أننا نسيب بعض، لكن اتصالحنا من قبل أهلها، وفترة الخطوبة كانت بتطول لكثرة المشاكل بيننا، وشعرت بأن أهلها يرغبون في تزويجها مني، لذلك كنت اتصالح لحبي لها، وأتغافل عن بعض المواقف».

واستكمل «إبراهيم»: «بقلنا 8 شهور متجوزين وحاسس أنها غريبة عني، وفي بعض الأحيان بشعر بأنها تلفق أكاذيب في الشكوك في أمور بيننا، وشبت الكثير من خلافات لعدم تفرغها للبيت والاهتمام بذاتها أكتر مني ومن المنزل، وحين خروجها من المنزل تتنزين وكأنها رايحة فرح».

وتابع: «وفي يوم استيقظت من النوم، وقالت إنها ستذهب لزيارة أهلها وهترجع في نفس اليوم، غادرت ومعاها ملابس في شنطتها، وبالصدفة في ذات اليوم كنت معزوم علي فرح واحد صحبي من نفس بلدهم، ورأيتها في الفرح لابسه لبس غير لائق وترقص علي الاستيدج، ومن ساعتها وأنا مش قادر اتلم علي أعصابي، ومش عارف أعمل فيها ايه».

وذكر أيضًا: «وأما روحت البيت سألتها كنتي فين، ردت بكل ثقة كنت عند أهلي، لم استوعب هل رأيت فتاة أخرى، أم تكذب علي، وتأكدت بعد ذلك من حين تكرار تلك الأكاذيب، فقمت للذهاب للمحكمة ورفع دعوي نشوز».

اقرأ أيضًا| شادي في دعوي نشوز: سافرت من ورايا بعد طلاق حبيبها الأول