حمو بيكا.. الرابح الأكبر من استقالة هاني شاكر

هاني شاكر وحمو بيكا
هاني شاكر وحمو بيكا

أعلن الفنان هاني شاكر استقالته من منصبه كنقيب المهن الموسيقية على الهواء مباشرة خلال مداخلة هاتفية مع برنامج "الحكاية" مع الإعلامي عمرو أديب.

جاء ذلك على خلفية المشادات التي وقعت اليوم بمقر النقابة بين سعيد الأرتيست كبير عازفي الإيقاع وبين مجلس نقابة المهن الموسيقية على الهواء خلال فعاليات المؤتمر الصحفي الذى أعدته نقابة المهن الموسيقية.

إقرأ أيضا - هاني شاكر يترك منصبه بعد 7 سنوات على كرسي النقيب

ويعد مطرب المهرجانات حمو بيكا الرابح الأكبر من استقالة هاني شاكر نظرا لتعدد الأزمات بين الثنائي بسبب رفض الأخير منح عضوية النقابة لبيكا ومنعه من الغناء في الحفلات والأفراح.

تعود المشاكل بين نقيب الموسيقيين ومطرب المهرجانات منذ عام 2020، عندما أصدرت نقابة المهن الموسيقية بيانا بإلغاء حفل المطرب حمو بيكا في منطقة العجمي بالإسكندرية.

وعلق وقتها بيكا قائلا: "نقابة المهن الموسيقية تقوم بمنع الشباب من الغناء، وأنا بيهم من غيرهم هشتغل، دي بلدي ولدي جمهور كبير يقوم بسماعي".

وأضاف: "الناس دي عاملين نفسهم مغنيين، وعاملين نفسهم ملحنين، لكن هما في الأصل مش مغنيين ومش ملحنين، أنا عايز أعرف النقابة دي مين بيمثلها، لو الأستاذ هاني شاكر بيمثلها يجى يشوف النقابة".

وتابع: "المرة دي أنا عملت لايف، المرة الجاية هنزل الشارع والناس كلها هتنزل معايا، وهاجي هنا هكسر في النقابة، ومحدش هيمنعنى غير الموت، ولو على الحبس أنا مش خايف من أي حاجة، وهتحبس هنا وهموت هنا، والمرة الجاية كلنا هننزل نقول مش عايزين هاني شاكر، إحنا مش معترفين بالفن بتاعك، وانتوا مش مغنيين ولا إحنا معترفين بيكم فنياً، المرة الجاية يكون في شتيمة وقلة أدب، متشكرين للنقابة اللي بيقولوا عليها نقابة".
 

وحصلت المحكمة الاقتصادية بالإسكندرية، سابقا، على حكم بالحبس سنة لكل من حمو بيكا وعمر كمال، وكفالة 10 آلاف جنيه لإيقاف التنفيذ لكل منها، وغرامة 10 آلاف جنيه، وبراءة الراقصة لورديانا، في واقعة التعدي على القيم والمبادئ الأسرية، واستغلالهم مقطع فيديو للرقص والغناء للربح منه، بسبب فيديو «انتي معلمة».

كما تقدم حمو بيكا ببلاغ ضد أحمد رمضان سكرتير عام نقابة الموسيقيين، يتهمه فيه بعرقلة قبوله بعضوية النقابة.

وتحدث هاني شاكر قبل استقالته بـ4 أيام وبالتحديد يوم الخميس الماضي عن سبب عدم حصول حمو بيكا على تصريح النقابة.

وأوضح شاكر، أثناء استضافته في برنامج "مصر جديدة" على شاشة قناة etc، أن حمو بيكا أدين بحكم نهائي بالحبس سنتين بسبب تهجمه على نقابة المهن الموسيقية.

 

وأضاف نقيب المهن الموسيقية: "بالفيديوهات، بيكا تهجم على النقابة وقال أنا هحرق النقابة وأنا هاجي أهد النقابة وحاجات كده، وخد حكم بالحبس سنتين بعد رفع الشؤون القانونية قضية عليه".

وتابع: "وقبل التنفيذ على طول أنا والمجلس المحترم الحمد لله تنازلنا عن القضية عشان مايتحبسش، بس للأسف الشديد هو طلع في رمضان يدعي عليّا".

ووجه شاكر حديثه لمطرب المهرجانات، قائلاً: "يعني إنت طالع في رمضان تدعي عليا وانت ماشفتش مني غير كل خير، وعمري ما عملتلك حاجة تأذيك".

وقال النقيب: "لو كنا نفذنا الحكم كان زمانه لسه قاعد في [سجن] طرة مكانش طلع في التلفزيون، وكنا عملنا معاه الحوار في طرة"، وأكمل بتهكم: "عشان كده كتر خيره هو طلع دعا عليّا في رمضان".

أما عن تدخل والدة بيكا، قال شاكر: "والدته كلمتني كتير وقت ما كان هيتحبس وأثرت فيّا لأني أنا أولاً وأخيراً أب، وأنا مفيش بيني وبينه أي حاجة، بس الفن مش بالطيبة ومش بالعياط".

واختتم نقيب المهن الموسيقية في مصر: "مش كل اللي يعيط يبقى معاه حق، انت دخلت الامتحان مرتين وسقطت، وهذا لم يحدث مع أي حد، أنا كنقيب أروح أغني بداله، أروح امتحن بداله، يعني أعمل إيه طيب؟".