مجدي الهواري يوضح أسباب هجومه على محمد صلاح

مجدي الهواري ومحمد صلاح
مجدي الهواري ومحمد صلاح

أوضح المخرج مجدي الهواري، أسباب هجومه على قائد المنتخب المصري ونادي ليفربول الإنجليزي محمد صلاح؛ حيث أثارت تصريحاته جدلاً واسعًا عبر مواقع التواصل الاجتماعي.

ونشر مجدي الهواري عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: "طب توضيح وتصحيح لبوست محمد صلاح قبل الحذف مش عيب، المفروض إني معروف قد إيه بحب محمد صلاح مش محتاج أقول ده، لأني بشجع النادي اللي بيلعب فيه بس علشانه".

وأضاف مجدي الهواري: قبل كده كنت بشجع روما، وقبلها تشيلسي برده علشانه، وحاطط صورته فوق سرير بطل مسلسلي طول الـ30 حلقة، علشان يبقى قدوة لكل جيل، والشباب اللي بيشوفوا المسلسل ومنهم ولادي، وأنا واحد من الناس اللي شايف إنه مش واخد حقه وقلت ده كتير، سواء في فرصة الكورة الذهبية ولا حتى في مرتبه اللي بيخده حاليًا. 

وتابع مجدى الهوارى : "بس رأيي مش مهم جنب المعايير العالمية لفرصة الاتنين، بس جات الفرصة في العروض اللي بتتعرض عليه في نوادي تانية، بالرقم اللي هو عايزه ويمكن أكتر سواء في باريس سان جيرميان أو الريال، وهو عارف إن ليفربول مش بيدفعوا الرقم ده لحسابات كتيرة، وأكتر رقم هيدفعوه هو400 ألف".

وقال الهواري: وأنا كتبت قبل كدة إوعى تمشي يا صلاح من نادي عملك نشيد، المشكلة مش هنا ولا المشكلة في الانتقال، المشكلة في الحسم في القرار، عشان صلاح يركز في القوة والله ده كان قصدي، المشكلة في سبب كتابة البوست الانفعالي جدًا، علشان مصلحته في اللي كتبته، المشكلة إن ابننا صلاح تركيزه في المباريات بيقل لما يكون في حاجة تانية شغلاه ومحدش ينكر ده، لدرجة إن الخصم بقى يلعب على ده، وواضح إن مدير أعماله مش باعد عنه كل كلام المفاوضات، ومخليه بيفكر طول الوقت معاه.

وأوضح مجدي الهواري: لازم يشتغل على نفسه في الموضوع ده زي ما اشتغل على نفسه في حاجات كتيرة وبقى قدها واتخلص منها، زي إتقان اللغة وتحديات كتيرة جدًا وتدريباته المستمرة على رفع كفاءة الأداء، وبعدين مع كارثة كمان خروجنا من كأس العالم اللي لحد دلوقتي مأثرة عليه، وإحساسه بالمسئولية أمام الشعب المصري كله، مش بس جمهور الكورة اللي احنا نفسنا واضح نسيناها، وهو الوحيد اللي لسه متأثر بيها مع الفرصة الضايعة في الكورة الذهبية تاني، لأنه معملش حاجة لمنتخب بلده واللي مخليه مش بينام بسببها.

وأكمل: "لله يكون في عونه الصراحة احلام كتير بيفكر فيها وافكار كتيرة بترن جواه ومخلياه مش في الفورمة بقاله شوية حلوين ..هو انتم كمان مش معايا انه من ساعة مارجع من أفريقيا وهو مش تمام!! ولا مش متابعين الفرص الكتير الضائعة منه اليومين دول ولا كلوب لمًا قال صلاح بنعالجه بعد رجوعه ..قولوا كلمة حق بقي لصالحه بس اليومين دول يومين حسم الالقاب ياابو صلاح مفيش دلع دوري بعد ماتش تعادل توتنهام ،وابطال اوروبا وماتش الريال والثار القديم.. ولقب الهداف اللي سون قرب منه بعشرين جون وتركيزك في الانتقال والمفاوضات.. علشان كده بقولك انت في خطر ركز، واعتقد أن كلامي كده وضح ياجماعة اني خايف على صلاح وده سبب في انفعالي لانه الحاجة الوحيدة الحلوة اللي حيلتنا ولا ايه انا عايزه يركز في الكورة في الملعب لانه ده هو اللي هيجيبله ويجيب لنا كل الخير مساء الخير ياصلاح وزي ماتريكه بيقوله ركز ياصلاح اشوفكم بعد ماتش الريال ميارة الحسم اتمني. عودة صلاح بكاس إبطال اوروب يارب يبقي كلامي حماسي للفرعون الصغير فخر قلبنا".