أعربت الفنانة نيلي كريم - الجمعة 29 يناير - عن استيائيها من الهجوم ضد أحمد مالك الممثل الشاب المتورط في فيديو إهانة الشرطة ببالونات "الواقي الذكري".

وقالت نيلي عبر صفحتها بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "معلش أنا اتاخرت علي كلامي عن أحمد مالك اللي بعتبره زي ابني دي صورة من فيلم - اشتباك - اللي قعدنا نصور فيه شهور، و كلنا مع بعض في عربية ترحيلات".
وأضافت: " وشرط الفيلم ده إن كان لازم نكون مع بعض طول الوقت، سيبك إن أحمد فنان موهوب وليه مستقبل كبير علشان هو فنان حساس وصادق، أهم شيء إن هو انسان حقيقي يعني صادق بيعمل اللي بيحسه".
واستطردت قائلة: "أحمد غلط و اعتذر، طيب أنتم ما فيش حد فيكم غلط قبل كدة، ما فيش حد من عيالك و اخواتك أو أصحابك غلط قبل كدة كلكم فجأة بقيتوا ربنا".
وطالبت نيلي كريم، المهاجمين بالرأفة به، مدونة: "ما تفكر دقيقة قبل ما تحاكم حد، أقعد مع نفسك و استغفر ربنا قبل ما تكتب كلمة عن حد ما تعرفوش، بجد يا ساتر عليكم يا ناس".
وتابعت: "أحمد أنا سعيدة اني اشتغلت معاك، وأنت عامل دور جامد في فيلمك الجديد - اشتباك - وإن شاء الله نشتغل مع بعض تاني و خامس".

والجدير بالذكر، أن نقابة المهن التمثيلية إيقاف منح التصاريح للممثل الشاب "أحمد مالك" وتحويله للتحقيق، بسبب فيديو يجمعه مع مراسل برنامج "أبلة فاهيتا" شادي حسين وهما يقدمان "واقي ذكري" على هيئة بالون للشرطة أمس، علماً بأن الفنان الشاب ليس عضواً بالنقابة وكان يعمل بالتصاريح.
فيما طالب عدد كبير من رواد موقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، بمقاطعة البرنامج الموقوف "أبلة فاهيتا".

ومن جانب آخر، أعلنت صفحتي قناة "سي بي سي" وبرنامج "أبلة فاهيتا" عن رفضهم لمحتوى الفيديو الذي أهان الشرطة بشكل كامل، مؤكدين أنهما غير مسئولان عن ما قدمه شادي.

ولمعرفة القصة الكاملة "اضغط هنا"