بسم الله

ازدواجية القناة «2»

د. محمد حسن البنا
د. محمد حسن البنا

اهتمت وسائل الإعلام الدولية بتصريحات الفريق أسامة ربيع رئيس هيئة قناة السويس. لكن الغريب أن ينخدع البعض بما يروجه الإخوان والجماعات الإرهابية لزعزعة الثقة فى الدولة المصرية.

تحدث الفريق أسامة ربيع عن جهود قناة السويس للنهوض بصناعة النقل البحرى.

وأعلن فى كلمته خلال مشاركته فى المؤتمر السنوى الدولى للنقل البحرى واللوجستيات (مارلوج)، عن دراسة مشروع لازدواج القناة بالكامل.

وقال إن هناك تعاوناً مع شركتين دوليتين فى ظل التحديات التى توجهها القناة نتيجة هجمات الحوثيين على السفن فى البحر الأحمر وخليج عدن.

كلمات ربيع محددة وواضحة: «إحنا شغالين فى المشاريع بتاعتنا منذ الانتهاء من قناة السويس الجديدة، إحنا بنعمل فى مشاريع أخرى، زى القطاع الجنوبى، بنعمل فيه تحسين درجة الملاحة بنسبة 28% نتيجة ضيق هذا القطاع اللى حصلت فيه حادثة سفينة إيفر جيفين، وبنعمق من 66 قدما إلى 72 قدما، ودا خلص الحمد لله».

أكد ربيع: «بنعمل عملية ازدواج لمسافة 10 كيلومترات فى البحيرات المرة الصغرى والكبرى، هتنضم إلى قناة السويس الجديدة ليصبح طولها 82 كيلومترا من 72 كيلومترا حاليا، بما يزيد من عدد السفن».

«إحنا بردو درسنا الازدواج الكامل لقناة السويس، قناة السويس لا يوجد بها ازدواج كامل حاليا، فيه حوالى 80 كيلومترا فى قناة السويس ما اتعملش لهم ازدواج، منهم 50 كيلومترا فى الشمال و30 كيلومترا فى الجنوب، عملنا الدراسات المبدئية وعُرضت على الرئيس (عبد الفتاح السيسى)، وتوجد شركتان كبيرتان تعملان على دراسات الجدوى، لتحديد مين اللى يقدر يشتغل معانا، هنخلص العمل دا ونعرضه على الرئيس، لكى تصبح نسبة المرور فى قناة السويس 100%، (من الاتجاهين)».

ليس هذا فقط بل «نعمل على تطوير الأسطول البحرى الموجود فى قناة السويس، يعنى إحنا بردة مش ساكتين على كده، الأزمة دى (هجمات الحوثيين) خلقت عندنا بعض الخدمات الجديدة اللى إحنا ممكن نقدمها للسفن التى تعبر من البحر الأحمر، فى قناة السويس، كخدمة صيانة وإصلاح السفن والإنقاذ البحرى والتزود بالوقود والإسعاف البحرى وتبديل الأطقم والتزود بالمؤن الغذائية والمياه».

دعاء: اللهم احفظ مصر.