القصة الكاملة لهجوم نهاد أبو قمصان على مسلسل «حالة خاصة»

مسلسل حالة خاصة
مسلسل حالة خاصة

شنت المحامية نهاد أبو قمصان، هجومًا شديد اللهجة على مسلسل "حالة خاصة"، بطولة الفنانة غادة عادل والفنان طه دسوقي، مستنكرة القصة القانونية التي يناقشها العمل، وطرق حل القضايا فيه.

ونشرت نهاد أبو قمصان، فيديو عبر حسابها الشخصي على موقع الفيديوهات تيك توك، أعربت فيه عن استياءها الشديد مما يتناوله مسلسل حالة خاصة بطولة غادة عادل وطه دسوقي، مشيرة إلى أن العمل يدمر ثقافة المجتمع القانونية، إذ قالت: جميل أن يكون في مسلسل زي حالة خاصة بيتكلم عن وجود شاب عنده حالة خاصة مثل مرض التوحد، بس المكتب دة عايز يتشمع بكل المحاميين اللي فيه.

اقرأ أيضا

 حسن أبو الروس يكشف كواليس دوره في «حالة خاصة»: قعدت مع محامين من الأقاليم

@nehadabolkomsan مسلسل حالة خاصة واخطاء تفقع 😂 #حكايات_نهاد #نهاد_ابوالقمصان #viralvideo #foryoupage #foryou #viral #f #fyp #حالة_خاصة #مسلسل ♬ original sound - Nehad Abolkomsan

 

وكشفت نهاد أبو قمصان، سبب هجومها على مسلسل حالة خاصة، موضحة: أولا ازاي نجيب صاحبة القضية ونقعدها مع كل المحاميين اللي تحت التدريب ونقولها قولي كل أسرارك قدام الكل ونقولها هما دول اللي هيحلولك القضية ده ضد مهنة المحاماة تماما، في حاجة اسمها خصوصية، إزاي أجيب موكل يتكلم عن أسراره قدام شباب لسه بيتعلموا ومتعينوش في المكتب ودة انتهاك شديد لقيم وأخلاق مهنة المحاماة.

وأضافت نهاد أبو قمصان: ثانيا خلع أيه اللي بيعملوا تحقيق 6 محامين بيحققوا في قضية خلع ويصوروا جوز الست ويقولولها هاتي كشف طبي، الكلام دة ممكن يكون يتعمل في إنجلترا اللي فيها اقتسام للثروة فكل واحد بيثبت أن مش هو سبب الطلاق لكن الخلع عندنا الست بتتنازل عن أي حاجة ومبتقولش أسباب أصلا، أما التحقيقات دي في الطلاق للضرر فالمسلسل فيه مشكلة من ناحية أخلاقيات المهنة ومن ناحية الموضوعات المطروحة فهاتوا محامي يراجع المسلسل.

وفي السياق ذاته، وجهت نهاد أبو قمصان اتهامًا لمسلسل حالة خاصة لـ تدمير ثقافة المجتمع القانونية، لما يتناوله من أحداث غير واقعية وتضر مهنة المحاماة حسب وصفها، مستكملة: حرام تدمروا ثقافة المجتمع القانونية دة احنا بنقعد سنين نبني الوعي القانوني وكمان موكلة تيجي لمحامية تقولها أنا هربانة من البوليس فتكلم المباحث تسلمها هي فين نقابة المحاميين من الكلام دة.

وتابعت: الجناية اللي المتهم ممكن ياخد فيها إعدام ولسة بنتناقش فيها وحد يديها برشامة فيها الحل قبل ما تترافع وتقولولي دي أكبر محامية في مصر وهي الصبح بتقول للمحاميين أنتم أكبر عقول وأكبر محاميين ومش عارفين توصلوا لحل، وصاحبة المكتب قعدة مع الـ 6 متدربين اللي لسة بتختبرهم مش حتى دول تحت التمرين والـ 6 أفراد معاهم قضية واحدة، ولا المحامي المتحرش هل في محامي ممكن يتجرأ على استاذته ويتكلم معاها بالطريقة دي؟

وتصدر مسلسل «حالة خاصة» بطولة غادة عادل وطه دسوقي، تريند محركات البحث منذ انطلاق أولى حلقاته، واستطاع العمل أن يجذب المشاهدين ونال إشادات عديدة من قبل النقاد بسبب قصته ووتتابع أحداثه.

مواعيد عرض مسلسل «حالة خاصة»

يعرض مسلسل حالة خاصة على منصة watch it بواقع حلقتين أسبوعيا كل يوم أربعاء حيث تطلق الحلقات في تمام الساعة الثانية عشرة منتصف الليل لتصبح متاحة للجمهور المشترك في المنصة.

وتتيح منصة Watch it الحلقة الخامسة والسادسة من مسلسل حالة خاصة من بطولة غادة عادل وطه دسوقي بعد يوم الأربعاء الموافق 17 يناير 2024 ، حيث تتاح الحلقات من الساعة الثانية عشر بعد منتصف الليل. 

تفاصيل مسلسل «حالة خاصة»

تدور أحداث مسلسل «حالة خاصة» حول نديم أحمد أبو سريع الذي يقوم ببطولته «طه دسوقي»، وهو طالب متفوق في كلية الحقوق، وحاصل على المركز الأول على دفعته، إلا أنه لم يتم تعيينه كمعيد، فقرر الالتحاق بالعمل في شركة محاماة.

وتجسد الفنانة غادة عادل شخصية أماني النجار، وهي أكبر محامية في مصر، وتمتلك مكتبا كبيرا للقانون، وتضطر أماني إلى قبول نديم في مكتبها للعمل معها، بعد أن يثبت لها ذكاءه وقدراته.