محمد صبحي: مجلس الإدارة يسعى لقتل 7 مليار إنسان.. ودول العالم تتفق على إن إسرائيل مظلومة 

محمد صبحي
محمد صبحي

حل الفنان محمد صبحي، ضيفا في برنامج "القاهرة اليوم" الذي يقدمه الفنان إدوارد الذي يعرض عبر شاشة اليوم باقة ألفا، من الأحد إلى الخميس في تمام التاسعة والنصف مساءًا.


وتحدث محمد صبحي عن القضية الفلسطينية، ومايحدث الفترة الأخيرة من الإبادة الجماعية التي يفعلها الإحتلال الإسرائيلي علي شعب غزة من قصف المباني والكنائس و المساجد، وقتل الأطفال بأبشع الطرق، والسيدات.
 

وقال محمد صبحي: "العالم قريب مش هيبقى لا فيس بوك ولا تويتر ولا الكلام ده هيبقي حاجة تانية بتخليك تتحرك ازاي، اللي هو الحكومة العالمية بس ده مش أيامنا وفي خطوات بتتعمل دلوقتي عشان المخطط ده يتم قدام، أنت هتصفي البشر ازاي؟، إبادة 7 مليار امال ليه هم مبسوطين بإسرائيل وهي تبيد الفلسطينيين، حل المشكلة ايه الفلسطينيين مايبقوش موجودين، عاوزين تعملوا دولة فلسطينية فين الفلسطينيين؟".


وتابع حديثه قائلا: "انت عارف يعني، إيه دول العالم كلها تتفق على إن إسرائيل مظلومة بكل بجاحة وبكل قسوة وأنا مش محترم أنا كمصرى أني أسمع الكلام، ازاي بنتحمل نقعد معاهم وهم بيقولوا كده، بيتكلموا علنًا نحن ندافع عن إسرائيل، شئ مهين جدًا وشئ مهين لأن كان عنوانك كعربي هي الكرامة والإباء والشهامة مش دي الصفات بتاعتنا الشهامة والمروءة لا احنا بقى عندنا غلظة في تعبيرنا غلظة في حبنا غلظة في كرهنا غلظة في وطنا".

اقرأ أيضا | صبحي يدعو العرب المقيمين في أوروبا لمبادرة مقاطعة المنتجات الداعمة لإسرائيل