إلهام شاهين: مش هينفع أخلف دلوقتي.. فات الميعاد 

إلهام شاهين
إلهام شاهين

قالت النجمة والفنانة المصرية إلهام شاهين، أنها قابلت شخصيات حقيقة مصابة بمرض الزهايمر قبل تجسديها ذلك المرض في حكاية ألفريدو، المأخوذ من كتاب 55 مشكلة حب للدكتور الراحل مصطفى محمود، موضحة أنها تنصح نفسها بشكل مستمر بأنها تهتم بفنها لأنه كيانها وتخشى على بلدها لأفكار ليس من هويتها.

وتحدثت إلهام شاهين خلال مداخلة هاتفية عبر برنامج "تفاصيل" للإعلامية نهال طايل المذاع عبر فضائية "صدى البلد 2" عن إجهاضها لطفلين قائلة: "لو رجع بيا الزمن هعمل نفس الخطوة ومش ندمانة لكن مش قد المسؤولية ولحد دلوقتي.. بس خلاص فات الميعاد أنا مش هفكر في خلفة دلوقتي مينفعش أخلف خلاص.. مش عاوز أشيل المسؤولية خالص".

وأستكملت إلهام شاهين، حديثها قائلة :"بموت في أولاد أخويا أنا بتاعت الوقت اللذيذ لكن نييجي للي بيعيط واللي تعبان واللي عاوز يغير أنا مليش فيها.. علشان كده أنا مقدرش على المسؤولية دي، ومحظوظة أني عندي صداقات كبيرة رجال ونساء بستفيد منهم ومن أرائهم بيحبوني وبحبهم وبتعلم منهم الصداقة دي شي عظيم في الدنيا".

يذكر أن برنامج تفاصيل يذاع الأحد والأثنين والأربعاء من كل أسبوع من الساعة 8 مساء حتى الساعة 10 مساء وهو برنامج اجتماعي خدمي يتطرق للعديد من القضايا الاحتماعية التي تمس حياتنا اليومية وتقدم حلول لهذه القضايا كما يساهم البرنامج في تقديم العديد من الخدمات للمشاهدين من اجراء عمليات عيون بالمجان لغير القادرين وزواج اليتيمات وإجراء عمليات القلب المفتوح والأطراف الصناعية.