الناقدة الفنية مها متبولي: ياسمين صبري ست حلوة بتعمل إعلانات لكن مش ممثلة

 ياسمين صبري
ياسمين صبري

كشفت الناقدة الفنية مها متبولي، رأيها فيا الممثلين الموهوبين المتواجدين خلال هذه الفترة، بالإضافة إلى حقيقة تحقيق تامر حسني و أحمد فهمي إيرادات في أفلام عيد الأضحى متفوقين على الفنان كريم عبد العزيز.

وقالت مها متبولي خلال لقائها مع برنامج "قعدة ستات" الذي تقدمه الإعلامية مروة صبري على شاشة "القاهرة اليوم": بعض الممثلين بياخدوا كورسات تمثيل وتيجي تتفرجي عليهم تلاقيهم كلهم شبه بعض الناس مبتاخدش بالها من ده، مافيش حتة الاحساس والموهبة، وأنا هنا بتكلم على الفنانين الموهوبين.

كما أكدت مها متبولي أنها لا ترى أن الفنانة ياسمين صبري لديها موهبة، قائلة: ياسمين صبري معندهاش موهبة التمثيل وست حلوة تعمل إعلانات لكن ما تمثلش، محتاجة تشتغل ع نفسها شوية.

وأشارت مها متبولي إلى أن الفنان كريم عبد العزيز، يعد الأعلى في إيرادات السينما المصرية، بفيلمه الأخير بيت الروبي، ثم يليه الفنان تامر حسني، : كريم عبد العزيز ومحمود عبد العزيز، وبيت الزوبي اعلى ايرادات في تاريخ السينما، القاعة اللي كنت قيها كانت مليانة جمهور وده دليل على نجاح الفيلم، لكن تامر حسني عنده جمهور كبير وفي التوزيع الخارجي له جمهور كبير يبيع كويس.

وأضافت مها متبولي: كريم عبد العزيز رقم واحد، ويليه تامر حسني، ثم أحمد عز ومحمد هنيدي، لكن أحمد فهمي لما قال أنه الأعلى في أفلام عيد الأضحى بفيلمه مستر إكس، فبالنسبة له لو جاب 3 أو 4 مليون هو كده غطى تكلفة الفيلم بتاعه.

وكشفت مها متبولي رأيها في لقب صوت مصر الذي يتشاجر عليه جمهور الفنانة شيرين عبد الوهاب وأنغام، قائلة: شيرين أحلى صوت في العالم العربي، ولكن صوت مصر شادية، ولا صوت مصر أنغام ولا شيرين، شفت حفلة لأنغام كاتبه صوت مصر في الديكور، لا انتي متفرضيش عليا، اللقب الناس هي اللي بتقرره ومافيش حد بيفرضه علينا، وشادية هي اللي تستحق يتقالها صوت مصر لأنها أكتر واحدة غنت لمصر.

برنامج "قعدة ستات" تقدمه الإعلامية مروة صبري على شاشة "القاهرة اليوم" يوم السبت من كل أسبوع، وتستضيف من خلاله عددًا من الفنانات وتناقش قضايا مختلفة.

اقرأ أيضا | دراما أجنبية| إضرابات الكتاب والممثلين فى هوليوود تؤجل «True Detective»