ناجي شحاتة: صفوت حجازي خطير جًدا.. وعاشق لمبدأ التقية 

المستشار محمد ناجي شحاتة
المستشار محمد ناجي شحاتة

قال المستشار محمد ناجي شحاتة، رئيس محكمة الجنايات ورئيس محكمة أمن الدولة العليا ورئيس دائرة الإرهاب السابق، إن مهمة عناصر غرفة عمليات رابعة العدوية كانت إصدار التعليمات وتوجيه العناصر لأعمال العنف، « النتيجة بتاعتها أن أثناء التحقيق في القضية، عناصر الجماعة اصدروا تعليمات للجماعة باقتحام مسجد الاستقامة في ميدان الجيزة، ودي قضية كانت منبثقة من غرفة عمليات رابعة العدوية».

اقرأ ايضا | تقرير يرصد الاتجاهات المستقبلية لمجموعة بريكس

وأضاف «شحاتة»، خلال الجزء الثاني من حواره في برنامج «الشاهد»، مع الإعلامي محمد الباز، على شاشة «إكسترا نيوز»، أن محمد بديع مرشد الإخوان رفض في البداية الحديث أمام هيئة المحكمة، « كان اللي بيحاول ينوب عنه هو صفوت حجازي، طلب الكلمة، بقوله عاوز تقول اية، قالي أصل سيادة المرشد عاوز يقول... ولسه هيكمل كلامه، قولتله عندك هنا واقف، هو المرشد ملهوش لسان، ما هو متهم زيه زيك».

وتابع: « قولتله انت بتعبر عن رأيه ليه، اللي المرشد عاوز يقوله يقوله، صفوت حجازي رد بأن المقام لا يتسع أن المرشد يتكلم، قولتله طب لو متكلمش هعتبره رفض الإجابة على اسئلة المحكمة، وهنا بقى بديع اتكلم، كانت تاني أو ثالث جلسة»، موضحًا أن صفوت حجازي إنسان خطير للغاية، وعاشق لمبدأ التقية.