قبل عرض «مرعي البريمو».. محمد هنيدي يوجه رسالة للمخرج سعيد حامد

 محمد هنيدي و سعيد حامد
محمد هنيدي و سعيد حامد

وجة الفنان محمد هنيدي رسالة شكر ومحبة للمخرج الكبير سعيد حامد قبل عرض أحدث أفلامهم «مرعي البريمو»،عبر حسابة الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك".

وكشف محمد هنيدي ضمن رسالتة للمخرج سعيد حامد قبل عرض فيلم «مرعي البريمو»بدور العرض، عن الاعمال السابقة التي تعاونوا فيها بالاضافة الي النجاحات الكبيرة التي قدموها سويا في المجال السينمائي،قائلا:"المخرج الكبير سعيد حامد صاحب مجموعه من اهم الافلام في تاريخ السينما العربيه، صعيدي في الجامعه الامريكيه ، همام في امستردام ، شورت وقاتله وكاب ، جائنا البيان التالي ، غيرها من الافلام الناجحه اللي كانت السبب في عوده الروح للسينما المصريه و فتحت طريق امام فنانين شباب اصبحوا دلوقتي اهم نجوم الفن في الوطن العربي ".


وكشف الفنان محمد هنيدي عن مفاجاة جديدة يقدمها المخرج سعيد حامد وتجربة لاول مرة تحدث في الاعمال السينمائية قائلا:"سعيد حامد كان السبب الاساسي في تحويل  الصوت في مصر من  نظام الصوت المونو الي نظام الصوت المحيطي دولبي 5.1  واصر في الفتره دي انه يدخل التقنيه دي مصر رغم الصعوبات و قله الامكانيات كان بيقدر يوفر جزء من ميزانيه الفيلم للارتقاء بشريط الصوت و السفر الي اوربا عشان يقدر ينفذ المراحل النهائيه لشريط الصوت بتقنيه الدولبي 5.1 ". 


وانهي هنيدي :"النهارده و بعد اكتر من ٢٠ سنه بيرجع سعيد حامد بفيلم جديد #مرعي_البريمو ♥️ عشان يقرر ينقل الصوت في مصر من تقنيه 5.1 الي تقنيه #الدولبي_اتموس المذهله  اللي بتوفر للمشاهد تجربه صوتيه غير مسبوقة بتخليه يشعر وكانه جزء من  العمل الفني .تحيه كبيره للفنان الرائع سعيد حامد ".

 


أحداث "مرعي البريمو"

 

فيلم مرعي البريمو، يجسد خلال أحداثه النجم محمد هنيدي شخصية مرعي البريمو، كاركتر صعيدي، يعمل في تجارة البطيخ، ويواجه العديد من المواقف الكوميدية، ويُشارك في البطولة عدد كبير من الفنانين، منهم غادة عادل، وعلاء مرسي، ومصطفى أبوسريع ومحمد محمود، والعمل من تأليف إيهاب بليبل، وإخراج سعيد حامد.

 

موعد عرض فيلم "مرعي البريمو"

 

وقررت الشركة المنتجة لفيلم "مرعي البريمو" طرحه بدور العرض السينمائي في 2 أغسطس المقبل، للمنافسة على إيرادات موسم الصيف الحالي.