الترمس تسالي الأطفال في العيد بالمنيا 

الترمس تسالي الاطفال في العيد بالمنيا 
الترمس تسالي الاطفال في العيد بالمنيا 

كتب: حمد الترهوني 

يرتبط أول أيام عيد الاضحى المبارك، بكثير من العادات والأكلات التى تعود عليها المصريون، ومن ضمن هذه الأكلات "كحك العيد والارز باللبن والترمس بالخل الليمون. 

اقرأ أيضا| قيادات محافظة المنيا ينجحون في عقد جلسة صلح بين عائلتين بمركز ديرمواس |صور

وتناول الاطفال  الترمس، مع كحك العيد والفول، كلها من المسليات والمقبلات، التي ترتبط بالاحتفال بعيد الاضحي ، وتعد من الموروثات والعادات التي تنتقل من جيل إلى جيل، ولذلك تحرص كل ست بيت على تعلم طريقة عمل الترمس الحلو بشكل خاص؛ لأنه سريع التحضير، ويمكن عمله في وقت قياسي.

وتعد تلك المقبلات أو المسليات الشهية المرتبطة بالاعياد والمناسبات، والتي توارثناها عن الأجداد سهلة التحضير، ويمكن لأي ست بيت تحضيرها بكل سهولة، كما أنها غير مكلفة، وأسعارها في متناول الجميع. 

يقول محمود جودة، أحد أطفال القرية أنا أول حاجه اشتريتها أول ما صحيت من النوم في العيد الترمس، عشان بساليني طول يوم العيد وزي من انت شايف أطفال البلد كلها بتاكل ترمس النهاردة لانها عادة موجود عندنا كل عيد واكتر اكله بتكون مطلوبة للاطفال وحتي كبار السن بشتروها او يحضروها في بيوتهم. 

أضاف محمود الترمس بيكون له طعام خاص في عيد الأضحى مع اللحمة حتي لو هي ثمينة شوية تقدر تاكلها مع الترمس لأنه بيكون معمول بالخل والملح والليمون وده اللي بيخلي طعمه حلو جدا  مع الحم يعني مش تسالي بس ده كمان بتقدم في السفرة مع الأكل خلال أيام عيد الأضحى.