أحمد فتحي: «اشتغلت بياع موبيلات وعلى عربية كبده.. زوجتى صبرت 11 سنة في شقة ٥٠ متر»

صورة موضوعية
صورة موضوعية

قال الفنان أحمد فتحى عن عمله وكفاحه في حياته انه فى سن ثالثة اعدادي ذهبت الي نادي الترسانة وقالوا لنا طلعوا كل الترابيزات وما روحتش تاني . 

و اضاف فتحى خلال لقائه مع الاعلامى دكتور عمرو الليثى ببرنامجه واحد على شاشة الحياة ، كمان اشتغلت وانا في سياحة وفنادق علي عربية كبده لمدة اسبوع ، وبعدها اشتغلت في بيع الكتب، وبعدها اشتغلت في فندق شهير ، ولاول مرة اتحدث انني اشتغلت مندوب مبيعات في شركة شوكولاته شهيرة . 

وعن حلقة زميله سامح حسين وكفاحه قال احمد فتحي "اهنيك يا دكتور عمرو علي حلقة سامح ونجاحها وتفاعل المشاهدين معها" . 

واضاف أنا وسامح حسين زملاء ودفعة واحدة وكافحنا كثيرا في حياتنا، وكنت بحلم كثيرا في حياتي اني امثل واعشق التمثيل . 

ومع فترة الزواج لم اعد اشتغل في التمثيل ومعرفش اروح لحد اطلب منه يشغلنى وسافرت للخارج، وكنت ببيع تليفونات وتركت التمثيل لمدة سنة ورجعت من تجربة مريرة في السفر وكان عليا ديون . 

وتابع فتحى عودت مرة اخري للتمثيل وسددت ديوني ، وهناك لحظات صعبة في حياتي ومن كتر القهر وكأني في سجن وفي يوم اخدت قرار وقلت لمراتي انا ظروفي صعبة وانتي لكي مطلق الحرية ان تنفصلي لان ظروفي صعبة وانا مصر علي استكمال التمثيل ولكنها قالت انا معاك .

مستطرداً حديثه "الحمد لله كرمنى ربنا كثيراً ورجعت التمثيل واشتغلت في دور صغير يتبعه دور ثم جاءت مرحلة السينما وربنا اكرمني واول محطة "بنات العم" وكانت بداية شهرتي" . 

وعن زواجه قال فتحى انني كنت مع صديقي وكان بيتزوج ورشح لى اخت مراته، واشار عليا أن ارتبط بها واتقابلت معاها والحمد لله النصيب اننا نرتبط ، وشقتي كانت ٥٠ متر وحماتي كانت مش راضية عن وضع بنتها الصعب وزوجتي قنوعة وراضية وقعدت ١١ سنة معي في شقة بإمبابة ٥٠ متر وربنا اكرمنا معا وهي الحب الاول في حياتي .

اقرأ أيضاً| أحمد فهمي يشارك في مسلسل «صراع الفصول» بطولة دنيا سمير غانم