وزيرة الهجرة تكشف تفاصيل إنقاذ شاب مصري أصيب بالتيفود في موزمبيق

 السفيرة سها جندي وزيرة الهجرة في زيارة الشاب المصري
السفيرة سها جندي وزيرة الهجرة في زيارة الشاب المصري

كشفت السفيرة سها جندي وزيرة الهجرة، تفاصيل إنقاذ شاب مصري أصيب بالتيفود في موزمبيق وذلك بعدما استغاث أصدقاؤه بوزارة الهجرة لإنقاذه.

وكتبت وزيرة الهجرة عبر صفحتها الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، "ألف حمد الله على سلامتك يا أحمد.. "أحمد حسين شاب من الغربية،  عنده ٢٨ سنة كان بيشتغل في موزمبيق، أصدقاؤه استغاثوا بوزارة الهجرة علشان نلحقه لأن الدكاترة هناك بلغوه أنه بيموت وفاضل له أيام بعد أن خاض ٦ عمليات بسبب أثار التيفود وللأسف كلهم فشلوا".

وتابعت، "وقتها كلمته قالي ارجوكي إلحقيني.. وقولت له ما تخافش مش هنسيبك، وتواصلت مع سفراءنا في موزمبيق وكينيا وجنوب افريقيا للبحث عن شركة طيران ينفع تنقله مع حالته الطبية المتأخرة، لغاية ما وصلنا للكنيسة في كينيا ومن خلال المستشفى القبطي العالمي هناك قدرت تبعت له إسطوانات أكسجين خاصة ويوصل كينيا، يتعالج عندهم لغاية استقرار حالته، وبعدها مصر للطيران تنقله للقاهرة ووزارة الصحة تستقبله وتوفر له علاج متكامل في مستشفى دار الشفاء لمدة ٥ شهور كاملة، لغاية ما تماسك واستحمل عملية معقدة جدا في القولون والمعدة والاثني عشر اللي كانوا كلهم متضررين ونجح دكاترة مصر العظام يصلحوا الجهاز الهضمي، ومتابعة من فريق التمريض وكل إدارة المستشفى على أعلى مستوى". 

واستكملت، "والنهارده رحت المستشفى زرت أحمد من جديد علشان أطمن عليه ونفرح أنه خرج من الرعاية وحالته بتتحسن والدكاترة طمنونا فاضل العلاج الطبيعي ويقدر يخرج ويمارس حياته بشكل طبيعي وربنا كتب له عمر جديد".

اقرأ أيضا| من داخل المستشفى.. وزيرة الهجرة تتابع حالة الشاب المصري العائد من موزمبيق

واختتمت، "القصة دي مش خيال ووزارات وأجهزة الدولة كلها تعاونت واتحركت علشان حالة مواطن واحد في داخل عمق افريقيا في مدينة تبعد عن عاصمة موزمبيق ٢٠٠٠ كم .. الحمد لله".