عاجل

فاروق الباز يكشف عن تفاصيل حياته: «قعدت سنة ونصف من غير مرتب وشحت 3 تعريفة»

فاروق الباز
فاروق الباز

كشف الدكتور فاروق الباز عالم الفضاء المصري، عن تفاصيل إنسانية لأول مرة في رحلته ليكون أبرز علماء الفضاء في العالم، واصفًا تلك المحطات بأنها كانت نقطة تحول ليحقق حلمه. 
أكد الباز الذي حل ضيفًا علي برنامج "الستات ما يعرفوش يكدبوا" الذي قدمته اليوم الاثنين الفنانة منى عبدالغني والإعلامية إيمان عز الدين على قناة "CBC"، في حواره عبر سكايب من امريكا، أن كل ما وصل له من مرتبة علمية يدين بيها بالفضل لزوجته ووالدته، فالاولي  تحملت معه صعوبات كثيرة والثانية رغم أنها كانت غير متعلمة ولكنها كانت بمثابة جمهوره الأول، قائلًا: "أي حاجة حلوة في حياتي سببها امي على الرغم من انها مش متعملة بس كانت عظيمة وعملتلي كل حاجة".
أضاف العالم المصري: "قعدت سنة ونص من غير شغل ولا مرتب وكنت بشحت ٣ تعريفة من زمايلي علشان اجيب حاجة لمراتي وهي ولا اشتكت مني ولا من الظروف ولا من البقاء في مصر، ده أنا شحّت ٣٥ جنيه علشان ولادة بنتي ومراتي استحملت وما اعترضتش فهي ليها فضل كبير في حياتي". 
تابع "زوجتي كانت داعمة ليا قعدت سنتين من غيرشغل ولا مرتب وهي استحملت هي السبب في ان جمعت كل العلم  ده، وهي ولا اشتكيت مني ولا اتضايقت من الظروف اللى كنت فيها".
وجه الباز نصيحته للشباب، قائلًا: نصيحتي للجميع تقرأ تتعلم على الدوام انا لحد دلوقتي لسه بتعلم". 

أقرا ايضاً| محافظة القاهرة تبدأ في تعريف المبادرة الوطنية للمشروعات الخضراء الذكية