نصيحة «بلوجر»: «الصبر» والاستمرارية مفتاح أى نجاح

إسلام إدريس.. سفاح الفات ومقدم محتوى صحى ورياضى على السوشيال ميديا
إسلام إدريس.. سفاح الفات ومقدم محتوى صحى ورياضى على السوشيال ميديا

قال إسلام إدريس.. الملقب بسفاح الفات ومقدم محتوى صحى ورياضى على السوشيال ميديا «أيوه متستغربش من الاسم، أنا إسلام إدريس أو «سفاح الفات» خريج كلية سياحة وفنادق قسم إرشاد سياحى، بشتغل فى مجال التسويق والدعاية والإعلان، وكنت رياضياً قديماً وبطلاً للجمهورية، حولت مشكلة وزنى إلى قصة نجاح، عانيت من دوامة الحياة كمعظم المصريين»

إقرأ أيضًا خبيرالسوشيال ميديا محمد عبدالله يحمي نجوم الفن من اختراق صفحاتهم

وتابع:«وأهملت الجانب الصحى ووصلت لوزن 140 كيلو،  فكان لازم آخد وقفة مع نفسي،  درست الموضوع بشكل متخصص، وخسرت وزناً كبيراً من وزنى،  وشاركت تجربتى على السوشيال ميديا، والتى كانت ملهمة بالنسبة لكثيرين، بات سفاح الفات يملك مليون متابع على حسابات السوشيال ميديا، ورغم كل الصعوبات اللى قابلتني، لم أنجح بمفردى ولكن هناك من وقف بجانبى حتى أصل إلى ما أنا عليه، فجميعنا مشغولون بإيجاد وقت للرياضة، وبالمناسبة الرياضة مش محتاجة مكان مخصص قد ما هى محتاجة رغبة، فتقدر تتمرن فى أى مكان جيم أو بيت »

واوضح قائلاً «بداية يومك هاتحدد باقى يومك شكله إيه.. ولو عايز جسم يتظبط لازم تاكل عشان تخس، مش تمنع أكل وخلاص.. كمان الصبر والاستمرارية هما مفتاح أى نجاح لأى هدف، لأن النجاحات الكبيرة هى فى الأصل مجموعة محاولات صغيرة اتكتبلها الاستمرارية ثم النجاح»