الاختيار3| طول ما احنا في البلد لازم نقول رأينا.. رفض شعبي لدستور الإخوان| فيديو

صبري فواز
صبري فواز

كشفت الحلقة العاشرة من مسلسل «الاختيار3» عن رفض شعبي من جميع الطوائف للدستور الذي وضعه الإخوان للسيطرة على مفاصل الدولة حيث جاء على لسان الصيدلي موريس لزوجته: "طول ما إحنا في البلد دي لازم نقول رأينا ونقول إننا موجودين، ومش هنسيب حد يخطط لمصيرنا غيرنا".

وكشفت الحلقة عن تسريب جديد للإرهابي خيرت الشاطر تحدث فيه عن مخطط حازم أبو إسماعيل ومخططات جماعته لتفجير بعض الأماكن.

وقال الشاطر: "المجموعات الرئيسية اللي كانت بتدعم حازم أبو إسماعيل على مستوى المحافظات السلفية الشعبية بتتبناه.. ودول مش منظمين إنما فى مجموعات خطر وفي مجموعة عبد المجيد الشاذلي بتاعه التوقف والتبيين والسلفية الجهادية دول خطر حقيقي لأنهم متبنين فكرة الخطر وعنهم فكر إننا نقفز على السلطة".

وأردف الشاطر: "عبد المجيد وجه ندا الشهر اللي فات لبعض الجمعات اللي تبع القاعدة والناس بتاعه العنف أنهم ينزلوا مصر والمعلومات اللي عندنا أن في ناس نزلت يعني مش كتير 30 40 في ظل الهيصة الموجودة والأمور مش محكومة زي الأول على مستوى أمن الدولة والأجهزة، وممكن يبقى في تفكير في أحداث عمليات إرهابية وتفجيرات ودا لو توافق مع سكون عند الإخوان تبقى كارثة الجو نفسه مهيأ أني لو نزلت بمليونية وجه عندي صوت أروح وزارة الدفاع أو المحكمة الدستورية.. أنا قلقان من أن الفترة الجاية تلجأ للعنف حتى لو على نطاق صغير مش لازم يبقى خطر كبير ونرجع لأجواء 92 كان خمسة ستة بيعملوا فرقعة في المتحف بتعملنا دوشة”.

وجاء في الحلقة على لسان أبو إسماعيل أن الإخوان يظنون أنهم يستطيعون اللعب على كل الأطراف سواء السلفيين أو الأمريكان أو غيرهم، وكيف أنه يجب على الجميع ان يروا قوة السلفيين وحشدهم.

وتابعت الحلقة عن قرار حشد جماعة «حازمون» أمام مدينة الإنتاج الإعلامي وحديث الفريق عبد الفتاح السيسي مع المعزول للم الموقف حتى لا يتفاقم الوضع.

أقرأ أيضاً- صور.. الاختيار3| بذكاء ضابط المخابرات: «أحمد عز» ينجح فى زرع جهاز التتبع فى شحنة السلاح