الاختيار3| تسريب جديد لخيرت الشاطر: «الناس بتوع العنف اللي بره هم اللي هاييجوا»

خيرت الشاطر
خيرت الشاطر

انتهت منذ قليل، أحداث الحلقة العاشرة من مسلسل «الاختيار 3»، بطولة: ياسر جلال، وكريم عبد العزيز، وأحمد السقا وأحمد عز.

وكشفت الحلقة العاشرة عن تسريب جديد للإرهابي والممول الرئيسي لجماعة الإخوان «خيرت الشاطر»، ويؤكد «الشاطر» في الفيديو عن التجهيز للعديد من العمليات الإرهابية داخل مصر وتحديدا في القاهرة.

وقال الشاطر داخل الفيديو عن بعض المعتصمين المتواجدين امام مدينة الإنتاج الإعلامي: "هم دول مش منظمين يعني مش جسم يقدر يجمع ويعمل شغل كبير، انما فيه مجموعات خطر، هي مجموعة عبد المجيد الشاذلي بتاعت التوقف والتباين، أو مجموعات القطبين أو السلفية الجهادية دول خطر حقيقي"

وتابع: "المجموعات دي بشكل أو بآخر متبنيين فكرة العنف، وهما عندهم نظرية موجودة بتقول اننا نقفز على الحكم، وده تعديل على استراتيجيتهم السابقة"، موضحا: "يعنيإن هو يبقى جزء من الإصلاح من فوق من وجهة نظرهم بشكل أو بآخر، وعبد المجيد وجه نداء يعني الشهر اللي فات، لبعض مجموعات القاعدة".

وأكد: "الناس بتوع العنف اللي برة مصر هم اللي هاييجو مصر، والمعلومات اللي عندنا إن نزل شوية بس مش كتير اوي، يعني ممكن 30 أو 40 شخص في ظل الهيصة اللي موجودة في البلد والأمور مش محكومة زي الأول على مستوى أمن الدولة".

وأوضح: "ممكن يبقى فيه تفكير في إحداث عملية تفجيرات، فلو جه توافق مع سكون عند الإخوان كمان تبقى كارثة".

وتاب: "يعني بقى الجو نفسه كله مهيأ لأن أنا لو نزلت بمليونية، وجه عندي صوت طب أطلع بقى على المحكمة الدستورية أو اللجنة العليا للإنتخابات أو انزل على مجلس الدفاع نفسه أو وزارة الدفاع، شوف هما بيعملو كده ازاي، والثورة وده انتاج للنظام القديم".

وعلى الناحية الأخرى، اعترف الضابط مروان بحبه لبسمة، وتسأل بسمة أكرم صديقه كيف يعمل ضابطاً في الجوازات مع مروان وقد ترك ذقنه فيخبرها أنه ضابط مخابرات وسط اندهاش مروان من الموقف وفي الطريق إلى المنزل يعترف مروان لبسمة بأنها أصبحت شيئا مهما فى حياته ويريد معرفة إذا كان لهما مستقبل سويا، ولكنها تؤكد أنها تخاف من فكرة الارتباط بالضباط، ولذلك تحتاج وقتا للتفكير ومعرفة مشاعرها.

أقرأ ايضاً - الاختيار 3| تفاصيل مخطط حازم أبو إسماعيل لحصار مدينة الإنتاج الإعلامي| فيديو