نقابة المهن الموسيقية ترد على تصريحات حمو بيكا

 حمو بيكا
حمو بيكا

أثارت تصريحات حسن شاكوش وحمو بيكا غضبا كبيرا، لأعضاء نقابة المهن الموسيقية، وذلك بعد أن أعلن "بيكا" حصول النقابة على مبلغ 15 ألف جنيه في الحفلة الواحدة.

وقال أحد أعضاء نقابة المهن الموسيقية، إن المبلغ الذى تم ذكره غير صحيح على الإطلاق ومبالغ فيه للغاية.

وأضاف عضو النقابة، أن ملف حمو بيكا وحسن شاكوش، تم إغلاقه نهائيًا بالنقابة، وأن ما يقومون به من تصريحات هو تشويه لمجلس النقابة، موضحًا أن الفنان هاني شاكر سيصدر بيان تفصيلي ردًا على هذه التصريحات.

وبشأن محاولة عودة الثنائي للغنائي مجددًا، أكد عضو المهن الموسيقية، أن هذا الأمر في يد الفنان هاني شاكر، والذي رفض منحهم تصريحات للعمل، أو عضوية من النقابة.

وكان مؤدي المهرجانات حمو بيكا قال: "رفعت قضية على الفنان هاني شاكر ونقابة المهن الموسيقية بسبب إبعادي عن الغناء".

وأضاف: "لو مكسبتش القضية اللي رفعتها على نقابة الموسيقيين هكون وصَّلت صوتي للناس لأني اتظلمت".

وتابع: "كانوا بيحصلوا مني في الحفلة الواحدة 15 ألف جنيه ومباخدش وصل بالفلوس اللي دفعتها في نقابة الموسيقيين".

وكان المطرب الشعبي عبد الباسط حمودة قال: "أنا بحب حمو بيكا علشان هو إنسان طيب بس هو يديني ودنه ونفسه شهر وأنا هخليه يعرف يغني ويبقى كويس جدًّا ويعرف هو بيقول إيه".

وتابع: "هعلم حمو بيكا من قلبي وهعرفه إزاي يغني ويجيب طبقته وعلشان هو إنسان عنده طموح وعايز يأكل عيش.. إحنا لازم ناخد بإيده".

ولفت: "أحمد شيبة واخد مني.. وطارق الشيخ ومحمود الليثي ودنيا سمير غانم ونيكول سابا كلهم واخدين مني".

وتابع: "أقسم بالله هعلم حمو بيكا الغنا وهخليه مطرب في شهر وكأنه بيغني بقاله 30 سنة، وهعلمه المقامات بس هو يديني ودنه بس هو بعيد، أنا لما بتصل بيه بلاقي تليفونه مقفول، هو ناقصه علم النغم".

وقال مؤدي المهرجانات حمو بيكا: "فيه ناس في نقابة المهن الموسيقية بتبعتني أفراح بدون أجر، وكنت بقول حاضر ونعم وأنا حاسس بالظلم".

وأضاف: "كنت بخاف أرفض طلبات بتوع النقابة في الغناء بدون أجر ليوقفوني وما أشتغلش تاني".

وتابع: "النقابة بتبعتني أفراح بدون ما آخد أي فلوس وأبقى طالع من الفرح اللي تبعهم وأطلب منهم أروح فرح خاص يقولوا لي لأ، وعمري ما شفت أكتر من كده ظلم".

اقرأ أيضا: «الموسيقيين»: حمو بيكا يضع نفسه تحت طائلة القانون