النني: الجيل الحالي حقق العديد من الإنجازات وفخور بيهم

محمد النني
محمد النني


تحدث محمد النني، نجم منتخب مصر وأرسنال الإنجليزي، على تأثير كرة القدم على الجماهير المصرية خاصة عند الفوز بالبطولات أو الخسارة.

وقال محمد النني، عبر فيديو نشره على حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك: «في مصر كرة القدم بتأثر بشكل كبير على الناس، بتأثر في اقتصاد البلد، وبتأثر في الحالة العامة في البلد، وبتأثر في كل بيت غني أو فقير.. لما المنتخب بيكسب بتحس أن البلد كلها مبسوطة وكله عاوز يشتعل وكله عاوز يدعم وبيحصل العكس لما المنتخب بيخسر».

وأضاف النني: «الجيل الي قبلنا فاز بأمم إفريقيا 3 مرات ورا بعض وعمل كل حاجة في أفريقيا وكأس القارات وبذلوا جهد كبير للوصول لكأس العالم ومحصلش نصيب، وتعلمنا من الي حصل ونجح هيكتور كوبر في قيادة المنتخب للصعود لكأس العالم».

وتابع: «مقدر أقول أنهم أخطأوا ولكنهم مقدروش يوصلوا، نجح الجيل الحالي في الوصول للمونديال.. هيكتور كوبر شاف التصفيات وكان له وجهة نظر ووصلنا لكأس العالم الحمد لله».

وواصل: «لعبت مع الجيل السابق وشاركت في تصفيات كأس العالم قبل الصعود ومش شايف أننا قصرنا ومعرفش بالظبط ايه الي كان ناقص عشان نصعد».

واختتم: «والجيل الحالي قدر يوصل للأولمبياد في البداية للمرة الأولى منذ 20 عاما وصعدنا نهائي أمم إفريقيا بعد غياب 3 نسخ وأخيرا الوصول لكأس العالم. سعيد بما قدمناه وفخور بهذا الجيل».