الرئيس السيسي: بصحى الساعة 5 الصبح وهنزل أشوف المحطات بنفسي

 الرئيس عبد الفتاح السيسي
الرئيس عبد الفتاح السيسي

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، على نظافة محطات القطارات بعد التطوير الكبير الذى شهدته قائلا: "مش هنقبل أن محطاتنا يبقى عليها نقطة زيت أو مياه على الأرض.. ازاى معرفشى أنا مالى.. أنا مليش دعوة.. مش عاوز لمبة محروقة ولا تراب فوق السقف.. عاوزين نشوف شغلنا.. لو جيت كل يوم وعملت اصطفاف للعمال وتراجعهم وتشوف إيه المطلوب وتعمل".

اقرأ أيضا| الرئيس السيسي يتفقد عربات السكك الحديدية في أسوان

 وأضاف "الرئيس السيسي"، خلال كلمته في افتتاح مشروعات جديدة في محافظات الصعيد ، اليوم الثلاثاء : "إحنا اللى نتكلم وأنتوا اللى تعملوا كل حاجة.. كل حاجة حلوة.. لا ستارة تتقطع.. ولا لوح زجاج في المحطات أو القطارات مكسور.. وهروح أنا اشوف بنفسى أنا بصحى الساعة 5 الصبح .. وعاوزين نشوفها على طول كده.. عاوزين نظام عمل.. مش عاوزين لأنه حد بيجى يشوف". 
 
وتابع الرئيس السيسي: " الفقير بيدفع أكثر من الغنى.. عربة نقل البضائع في السكة الحديد لما مش تتوفر انقل بالعربية والتكلفة هتكون أكبر في الحالة دى.. لكن لما تخرب السكة الحديد.. ندخل بالعربيات تبوظ الطرق.. ويبقى فيها حوادث.. كل موضوع مش بناخد بالنا منه يكلفنا أكثر".

وعلى جانب آخر، زار الرئيس عبد الفتاح السيسي، أمس الإثنين، قرية غرب سهيل بمحافظة أسوان إحدى محافظات صعيد مصر، لمتابعة تنفيذ تطوير الخدمات بالقرية ضمن المبادرة الرئاسية حياة كريمة لتنمية الريف المصري.

جاء ذلك خلال زيارة الرئيس لمحافظة أسوان، ومر على قرية غرب سهيل لتفقد السوق السياحي وتشجيع شبابها على المضي قدمًا في الترويج للسياحة.

وأكد الرئيس السيسي: «أنا عهدي مع أهل أسوان من زمان من 40 و50 سنة، عرفتهم من الجيش وشوفت أهل أسوان والنوبة يحملون كم كبير من الطيبة والخير بشكل غير طبيعي، ويكفي استقبالكم لي».

وتابع الرئيس السيسي: «اطلبوا اللي انتوا عايزينه واحنا هنعمله، وقرى محافظة أسوان داخلة مبادرة حياه كريمة».

 كما أشار الرئيس السيسي إلى إنه جاري العمل حاليًا في 52 مركزاً، و20 محافظة ضمن المبادرة الرئاسية «حياة كريمة»، بالإضافة إلى مركز أسوان الذي تم إدراجه مؤخراً تنفيذاً لتوجيهاته بعد زيارته لقرية غرب أسوان