عبدالباسط حمودة : «شفيق جلال سبب شهرتي غنائيًا وقلم نور الشريف جعلني ممثلاً»

المطرب الشعبي عبدالباسط حمودة
المطرب الشعبي عبدالباسط حمودة

كشف المطرب الشعبي عبدالباسط حمودة، أنه كان يغني مداحًا للرسول مع والده وهو صغير، وكان يغني في الأفراح مع أصحابه، حتى اكتشفه الفنان شفيق جلال في أحد الأفراح ، قائلاً «عتر فيا شفيق جلال، وقال لي سامعك بتغني في فرح.. خدني ونزلنا شارع محمد علي، ربنا جعله سبب يخليني حاجة، وعملت بين القصرين ومولد يا دنيا وحقك عليا، وبدأت النجومية».

وقال حمودة ، خلال استضافته في برنامج "سهرانين"، تقديم الفنان أمير كرارة على فضائية "أون إي" ، إن أول أدوراه في الأفلام، إنه يرد وراء سعيد صالح، ثم تفاجأ بالفنان نور الشريف يشرح له المشهد وبيقول له "أنت توطي تجيب الكاسيت وتلف وتمشي".

وأردف عبدالباسط: "إيدي كانت بتترعش، لأني مبعرفش أمثل، قلت له مش بمثل بغني، قال لي هتمثل واداني حتة قلم " ، لافتاً إلى أنه بعد ذلك ظهر في فيلم أبو الذهب مع أحمد زكي، ووقتها رفض العمل، لأنه لا يتعامل مع المنتج، فرد عليه أحمد زكي، قائلا: "لو مشبعتش قولي أنا جعان".

وفي سياق سابق، هاجم المطرب الشعبي عبدالباسط حمودة، الملحن عمرو مصطفى بسبب سخريته من أغنيته الشهيرة «أنا مش عارفني»، قائلا: لو مش عجباه، يعني ألحانه هي اللي حلوة؟! ولو وصل للعالمية فإحنا وصلنا لإيه؟! للكتّاب؟! الأغنية دي اتغنت في أمريكا .. ده مش ملحن.

وأضاف حمودة خلال حواره مع الإعلامية بسمة وهبة خلال برنامجها «العرافة» المذاع على شاشة «المحور»، أحب حمو بيكا لأن دمه خفيف جدا وبيضحك طوب الأرض، وبحبه وبحب حسن شاكوش". وحول ما إذا كان يفضل عمرو سعد أو محمد رمضان.

وأوضح حمودة، بحب عمرو سعد عشان محترم وجدع، أما محمد رمضان أقوله أرجوك خلي الناس تحبك عشان انت جميل وكويس وليك مستقبل هايل، لما بيتكلم بيبقى متعصب، ولو عملت مشكلة زي اللي حصل مع الطيار المفروض كنت أراضيه وأبوس راسه، ولما رمى الدولارات في البسين ممكن متكونش حقيقية بس أحسبها افتراء وابني لو عمل كده أموته.

إقرأ أيضاً .. داوود حسين يغازل «ويزو» بـ«الهندي».. وأمير كرارة يترجم| فيديو