مجرد فكرة

طرائف الأقوال

محمود سالم
محمود سالم

لا تصمت عن الحق وسترى كيف سيكرهك الجميع «جيفارا»


مش دايما الناس على أشكالها بتقع يا يوسف، ياما الدنيا حدفتنا على ناس لا كانوا شبهنا ولا ينفعوا لينا... الشيخ حسنى «محمود عبد العزيز» لابنه يوسف «شريف منير» فى فيلم الكيت كات.


قال حكيم: خمس نساء لا يتزوجن.. سليطة اللسان وعارية الملابس والأنانية والمادية واللعوب.. ردت عليه حكيمة أخرى: عاوز أقول لك يا حكيم الغبرة إن كلهن اتجوزوا وأحسن جوازات كمان!

لدينا نسبة كبيرة من التجار غدة الجشع لديهم متورمة بمزاجهم ولا يوجد مثيل لهم على مستوى العالم، ولو تقدموا لموسوعة جينيس سيتم تسجيلهم فورا وسيتربعوا على عرش الموسوعة لعدة عقود دون منافس، وكذلك من يستوردون البضائع الرديئة من الصين لاشتراطهم أن يكون المنتج بمواصفات بير السلم بمصر! «القارئ المثقف والصديق شريف عبدالقادر»

هذا الرجل مريض نفسيا ولا ينطق إلا تشاؤما.. أقصد الإثيوبى تيدروس أدهانوم المدير العام لمنظمة الصحة العالمية والذى جعل الدنيا لا تنام عندما أكد خلال اجتماع مع وزراء الصحة والمالية الأعضاء فى مجموعة العشرين أن هناك فيروساً جديداً سيظهر فى المستقبل لن تكون البشرية قادرة على احتوائه.. هو رجل لا يعلم عن التفاؤل شيئا، ليس اليوم فقط بل منذ توليه منصبه المشئوم، شكه واضح وتبدو عليه كل الأمراض النفسية! «المحاسب صلاح الصافورى»

جوزك مات ازاى؟.. قاللى عايز آكل حمام بالفنيك، عملتهوله زى ما قال ونسيت إنه أخنف! 

رئيس هيئة الأنفاق: بنفكر نزود التذكرة جنيه ونسمع الركاب أغانى فى المترو.. طيب ماتزودوها 2 جنيه وتجيبوا لنا صافيناز! 

سافر زوجها فى مهمة عمل لمدة 5 أيام وبعد يومين كتبت له: فى غيابك لم يعد للعطر رائحة، ولم يصبح للعسل طعم، الصداع لا يفارقنى، والليالى باردة كأنها الشتاء، متى ترجع؟.. أجابها: على الطلاق ما انا راجع غير لما تعملى مسحة! 

واحد ندل اتخانق مع أبوه.. نزل وكتب على باب العمارة : مكتب الإخوان الدور الرابع شقة 14!

زمان كنا نقول الجار قبل الدار دلوقتى نقول هما فى حالهم واحنا فى حالنا.. وزمان كنا نقول القريب قبل الغريب دلوقتى نقول القرايب عقارب.. وزمان كنا نتجمع على الحب والمودة والرحمة دلوقتى مابنتجمعش غير فى التعازى والمناسبات .. الدنيا ماتغيرتش قلوب الناس هى اللى اتغيرت!