الفنانة شيرين رضا: أفلام المقاولات سبب النفور من المشاهد الرومانسية

 الفنانة شيرين رضا
 الفنانة شيرين رضا

علقت الفنانة شيرين رضا  على فيلم "قمر 14" الذي عرض على هامش فعاليات مهرجان "الجونة السينمائي" وبالأخص المشهد الأخير الذي شهد قبلة سينمائية بعد اختفائها لفترة طويلة من المشاهد السينمائية  وشهد تصفيقاً حاراً أثناء عرضه في المهرجان قائلة: فترة الثمانينات عندما انتشرت ما يسمى أفلام "المقاولات" كانت سبباً رئيسياً في النفور من القبلات السينمائية والمشاهد الرومانسية ولذلك اختفت لفترة طويلة من الساحة.

وتابعت في  لقاء خلال برنامج "كلمة أخيرة" على شاشة "ON" قائلة: اختفت خالص لإننا في حياتنا كمصريين الحياة أبيض أو أسود لكن لو الحاجة تتوظف بشكل صحيح هتبقى مظبوطة  حتى في الملابس سواء خاتم أو جزمة أو قميص أو غيره أو بوسه أو حضن لأزم توظف بشكل جيد عشان تبقى مقبولة ومظبوطة.

 وتعليقاً على بعض الفنانين الذين يرفضون حتى لا للمس في المشاهد أثناء التمثيل قالت رضا: طيب ليه يشتغلوا في الفن أصلاً ؟  ممكن يروحوا الراديو هيبقى فيه أعمال  مافيش فيها لمس.

ورفضت رضا ما يسمى مصطلح السينما النظيفة" قائلة: ده مصطلح  بيشتمنا كلنا يعني اي حاجة خارج هذا المصطلح  تسمى ابتذال؟!  ..سينما " نظيفة " دي كلمة  شتيمة وليست توصيف.

وأكملت: السينما دي بتلخص حياتنا وترصدها بكافة تفاصيلها دي سينما للبني أدمين مش بنعمل قصة عن "بقرة" لو أم في مشهد بتسلم على غبنها الي ماشفتوش من عشرين سنة وسلمت عليه من غير ماهر إزاي الناس  هتصدقه.