مرعي: التركيز كان من نصيب لاعبي الزمالك في التصويبات في الأوقات الحساسة

صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

 

تحدث أحمد مرعي المدير الفني لنادي الاتحاد السكندري عن خسارة بطولة درع الدوري أمام نادي الزمالك.

وقال أحمد مرعي في تصريحات لبرنامج الماتش الذي يقدمه الإعلامي هاني حتحوت عبر شاشة صدى البلد "سعيد بالظهور المشرف للدوري بالشكل ده رغم الخسارة، انا شخصيًا سعيد بالمستوى المتقارب والمجهود إلي عمله لاعبي الزمالك والاتحاد طوال سلسلة النهائي".


وأضاف "أسباب الخسارة في جزء مع المجهود اسمه التوفيق، والتركيز كان من نصيب لاعبي الزمالك في التصويبات في الأوقات الحساسة عكس فريقنا".


وواصل "حصلنا على  فرص كتير ومقدرناش نسجلها، الي أهدر التصويبات لاعبين كبار فده مكنش سوء اختيار".


وتابع مرعي "لا اعترف بكلمة لاعبين دكة في لعبة كرة السلة، انك توصل كل اللعيبة انهم جاهزين ده أهم حاجة، بتحتاج قرارات من بعض اللاعبين النجوم في أوقات معينة من المباريات هي الي تحسم المباراة".


وأردف "ما زلت مصر على تصريحي بإن السيطرة على هودج ساهم في فوز الاتحاد في المباراتين، لما أقول أنه القلب النابض للزمالك ده كلام عارفه كل إلي بيفهمه لاعبي السلة، صانع اللعب المبدع بيمثل جزء مهم في اي فرقة على مستوى العالم".


واستكمل مرعي تصريحاته "طلبت عدم وضع مايكات بجانب دكة الاتحاد بالفعل، أنا انفعالي جدًا وأوقات في الوقت المستقطع بكون منفعل جدًا وبعد المباراة بشوف إن ميصحش المستمعين وأهالي اللاعبين يشوفوا التأنيب للاعبين، الحاجة التانية اني في اوقات بتكلم في فنيات مع اللاعبين وبطالبهم بشيء بشوف مدرب الزمالك بلاقيه مستعد للي بقوله فهل ده مجرد صدفة أنا معرفش، ف قولت لا مفيش داعي للموضوع ده".


واختتم مرعي "في المباراة الثالثة والثانية كان في بعض القرارات التحكيمية المصورة بكاميرات الجهاز الفني في حالات تقلب المباريات ونكسب ودي حقائق مسجلة، ولكن الحكام مش بيكونوا قاصدين يخسروا فريق معين".