ميمي جمال :«جالي هسهس من كورونا.. ويوسف الشريف عملي رعب»

الفنانة القديرة  ميمي  جمال
الفنانة القديرة  ميمي  جمال

روت الفنانة القديرة  ميمي  جمال  ذكرياتها مع الفنان الراحل سمير غانم  قائلة : " كل كوميديان  بيبقى  ليه طريقة وفنان زي الراحل سمير غانم لما كان بيدخل المسرح كان بيبقى زي " الترمومتر " كان بيقيس نوعية الجمهور بمجرد دخوله المسرح  .
كاشفة قي لقاء خلال برنامج " كلمة أخيرة  " الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة " ON" أن الفنان الراحل سمير غانم كان  يقوم بإلقاء إفيهات بمجرد دخوله المسرح  حتى يرصد ويقيس ردة فعل الجمهور ويحدد نوعيته  قائلة: " كان بيرمي إفيهين وتلاتة عشان يشوف الجمهور شكله إيه لو لقى الضحكة عالية يواصل  ويخش على الأغنية أما في حال كان الجمهور من نوعية " الي قافل شوية " بضحكة  مش حقيقية  وليست عالية مكنش بيحبها ..  وكان  طلعت زكريا يقيس النبض  معه في البداية  ولما كان الراحل سمير غانم يجد أن الجمهور غير مستعد  كان يديني إشارة  أنه هيقفل «الإفيهات».
  كاشفة أن كل من عمل مع الراحل سمير غانم  يدرك انه يجب ان يكون واعياً قائلة: «لازم اللي يشتغل معاه يبقى واعي .. البصة في عينه كنت بعرف إمتى هيقول إفيه أو هيقول إفيه جديد أو يقفل ».


وكشفت أن الراحل كان يطلق الإفيه في  رأسه قبل إلقائه على مسامع الجمهور وكن يظهر ذلك في إبتسامته قبل  قوله له . 
 أشارت إلى أن إفيهات الراحل سمير غانم كانت " دمها خفيف ومضحكة " وكانت في كثير من الاحيان وفي عدد من المسرحيات تسبب  ضحكها على المسرح قائلة :   " كتير أوي  كان بيقول إفيهات تضحكني على المسرح زي مسرحية " دوري مي فاصوليا " المفروض في أحد المشاهد بنتي كانت عروسة في المسرحية ولما دخلت قرر يكشف دراعها وقلها لازم أعاين الدراع لأن أبويا لما تزوج أخد مقلب في مراته وكانت تايواني الخشب " فانفجرت في الضحك ".
  ونعت الفنان سميرغانم قائلة :" كان إنسان جميل أوي  في كل حاجة وزعلت عليه أوي ومشكلتي أني جالي " هسهس" بسبب فيروس كورونا ".
وعلقت على مسلسل " كوفيد 25  " قائلة : الصراحة  الاعمال الي بيقدمها الفنان الكبير يوسف الشريف عملتلي رعب كفاية اننا بنعقم  الاكياس بعد ما تيجي من السوبر ماركت ونغسل إيدينا  عشان " كورونا " يقوم يفاجئني الفنان يوسف الشريف في مسلسل كوفيد 25 بفيروس  بيتنقل من العين  لما الناس تبص على عينين بعض  ".