محمد فضل: رفضت العمل في بيراميدز.. ولن أنسى حديث صالح سليم والخطيب

محمد فضل
محمد فضل

كشف محمد فضل نجم الأهلي ومنتخب مصر الأسبق، عن رفضه عرضاً للعمل الإداري في بيراميدز .

وقال محمد فضل الذى حل ضيفاً على برنامج النجوم في رمضان مع الإذاعية نجلاء حلمى والناقد الرياضي محمد عراقى عبر أثير إذاعة الشباب والرياضة: "مانويل جوزيه مدرب حكيم ولكن إدارة الأهلي ليها دور كبير في رحلته لأن عدلي القيعي كان يأتي بكل اللاعبين المميزين بعكس جوزيه عينه لم تكن مميزة بالشكل القوى، ولكن أقوى مدرب في تاريخ الأهلي وله دور كبير في تتويج المنتخب بكأس إفريقيا 2006 و2008 و2010".


ويضيف نجم الأهلي الأسبق: "الإسماعيلي لن يهبط للقسم الثاني وتعيين إيهاب جلال قرار ذكي من مسئولي النادي الأصفر، والدراويش سوف ينهى الموسم ثامن أو عاشر لظروف خسائر في بداية الموسم".


وتابع محمد فضل: "لن انسى حديث صالح سليم معي وقت تعاقد الأهلي معه، وكذلك موقف محمود الخطيب رئيس الأهلي معي، الثنائي له دور كبير في مسيرتي الكروية".


وأضاف محمد فضل: "لم انتقد هيثم عرابى بقسوة، أنا معرفهوش على فكرة ولما سألونى عنه قولت أنا مش محتاج حد معايا في وقتها بالأهلي، ولما قولت انه بيبالغ في حبه للاهلى شايف انه بيتكلم عن الأهلى كتير اوى، وفضلت عدم وجوده في التيم بتاعي".


وعن ثلاثى الاهلى الراحل لبيراميدز علق محمد فضل:" لو كنت مكان أي حد فيهم كنت هاخد قرار مختلف عنهم وكل لاعب ليه حساباته، اتعرض عليا عمل إداري في بيراميدز ورفضت لحسابات خاصة بيا، ومش عشان خسارة جمهور الأهلي لأني مش هقعد في البيت والجمهور عارف كويس الفرق".


وعن حسام عاشور، قال محمد فضل:" نصحته ميتكلمش عشان الناس بتحبه ومش عايزة يخسر أكثر، سيناريو خروجه من الأهلي كان ممكن يبقى افضل من كده".

محمد فضل :اكتشفت أن «مراتى» زملكاوية بعد 14 سنة