الرئيس السيسى: «قسما بالله اللي اتعمل خلال آخر 6 سنوات يساوى عمل 20 سنة»

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي


قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، «علينا أن نواصل العمل.. وعدم الراحة والنوم والعمل.. ونفضل نشتغل ونشتغل ونشتغل حتى نطلع إلى قدام.. ونبقى فاهمين أن اللى بيتعمل معاكو في تصدير القضايا والصعوبات اللى بنقلبها هى محاولة لوقوع الدولة مرة تانية»

وتابع الرئيس السيسي، خلال كلمته في الندوة التثقيفية للقوات المسلحة: «علينا أن نواصل العمل.. وعدم الراحة والنوم والعمل.. ونفضل نشتغل ونشتغل ونشتغل حتى نطلع إلى قدام.. ونبقى فاهمين أن اللى بيتعمل معاكو في تصدير القضايا والصعوبات اللى بنقلبها هى محاولة لوقوع الدولة مرة تانية.. والله والله والله.. وقسما بالله اللى ما تحقق خلال 6 سنوات اللى فاتوا يساوى عمل 20 سنة.. انا بحلف بالله.. ولسه كمان 50 سنة شغل.. ونقدر نعملهم فى 6 سنوات.. ربنا يعينا على التنفيذ».

 واختتم حديثه: «إن كنتوا عايزين تتصالحوا قولوا لي بس أنا ماقدرش اتصالح مع اللي عايز يهد بلادي ويأذي شعبي وأولادي، ولو كان اختلف معايا كنت هرحب بالتصالح، ولكن هقدر أصالحك إزاي وأنت شعب مصر هان عليك وبتقتل وتدمر ومستعد تشرد الناس وعايزهم يبقوا لاجئين، لو أنت قولت لاجل خاطر الناس في مصر بلاش كنت قولت ضميرك وإنسانيتك موجودة لكن أنت لا عندك دين ولا ضمير، وأنا قعدت مع الناس دي سنة ونص سألتهم هتعملوا إيه في مشكلة التعليم والصحة والإسكان والأزمة الاقتصادية الموجودة والله العظيم ما لقيت منهم إجابة.. دول مش عارفين تحديات الدولة وإزاي هيحلوا المسألة».

أقرأ أيضاً..14 تصريحاً للرئيس السيسي في الندوة التثقيفية للقوات المسلحة