«شعب مصر معاك ياريس».. المصريون يدعمون السيسي ضد أكاذيب الإخوان

الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال افتتاح مشروعات الإسكندرية
الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال افتتاح مشروعات الإسكندرية

تصدر هاشتاج "شعب مصر معاك ياريس"، قائمة الأكثر تداولا بموقع التواصل الاجتماعي "تويتر"، عقب ساعات قليلة من افتتاح الرئيس عبد الفتاح السيسي عدد من المشروعات القومية والتنموية بمحافظة الإسكندرية، اليوم السبت، وحديثه عن العديد من الملفات.

ومع كل ظهور للرئيس عبدالفتاح السيسي، لافتتاح مشروعات تنموية، يثبت فيها حالة الاستقرار والبناء المستمرة في مصر، وفى المقابل تنهار الدعاية الإخوانية وتتكشف الأكاذيب المفضوحة التي يروجها أذناب الجماعة الإرهابية بأن الأوضاع الاقتصادية والاجتماعية في البلاد متدهورة.

وقال أحمد حمودة: "الرعب الذي أصابهم من السيسي يرجع إلى أنه قدوة أخلاقية عملية تسعى على قدمين فخافوا أن يصير أيقونة يقتدي به الناس عملوا على السخرية منه وفشلوا ثم عملوا على التقليل من شأن الدولة وتطويرها وفشلوا وحاليا يعمل أهل الشر من بيننا على التشكيك والسخرية من الشعب نفسه".

وعلقت هدى أحمد على الهاشتاج: "بعد ما بقت مصر كده مش هنسيبك".

وأوضح محمد قاسم: "كان سهل أوى إن السيسي يعمل زي نظام مبارك ويصرف على الشعب ويخليهم يمجدوا فيه ليل نهار وسهل جداً انه يبني شعبية كبيرة ويخلص المدة بتاعته ويمشي والشعب بيشكر فيه، لكن السيسي اختار يرفع شأن مصر ويخليها دولة قوية أختار طريق صعب جداً لكن شعب مصر معاك ياريس عشان أنت أحسن رئيس في الدنيا".

وكان الرئيس عبدالفتاح السيسي شدد على أن الدولة بجميع مؤسساتها مسئولة عن الحفاظ على الدولة المصرية.

وتحدث الرئيس السيسي، عن الأكاذيب وحملة التضليل التي يروجها الإخوان حول هدم مساجد محور المحمودية، حيث قال: "هناك أناس بتتكلم بشكل سلبي عن الإجراء، وكان فيه 30 مسجدا وتعديات أخرى ويقولوا بيهدوا مساجد ربنا، والله لا يرضي ربنا سبحانه وتعالى بس هما ميعرفهوش.. ويقولوا بيهدوا جوامع ربنا، شوف المصريين، إحنا، استغفر الله العظيم".

وأضاف الرئيس: "يارب تبقوا زينا في أن انتم تعملوا حساب ربنا انتم بتخربوا الشعوب وتدمروها وتدمروا الأمم وتضيعوها، جايين تتكلموا علينا لما بنبني ونعمر هو ده المنظر اللي كنا بنتعاير بيه ويقول شوف المصريين وشوف فقرهم وخيبتهم عاملة إزاي".