الفنان صبري فواز يتراجع عن هجومه على نقيب الموسيقيين

الفنان صبري فواز
الفنان صبري فواز

بعدما أصدر مصطفى كامل نقيب الموسيقيين قرارًا بوقف تصاريح الغناء لمطربي المهرجانات بشكل مؤقت حتى يتم تقنين أوضاعهم وحل أزمتهم مع النقابة.

نشر الفنان صبري فواز بوست عبر صفحته الخاصة على "فيس بوك" تعقيبا على القرار وقال: "عاوزين حد متخصص من نقابة المهن الموسيقية يفهمنا ويعلمنا، إيه الفرق بين المهرجانات، وقشطة يابا؟".

والذي اعتبره الكثيرون سخرية واضحة من أغنية مصطفى كامل الذي سبق وقدمها في فيلم يحمل نفس الاسم عام 2004، مما أشعل الأجواء وبدأت على إثره الحرب الكلامية بين الثنائي، فبدأ نقيب المهن الموسيقية الهجوم بدوره على فواز قائلًا: “سخرية من (قشطة يابا) جهل منه لأنه فاضي”.

اقرأ أيضا |  مصطفى كامل:50 الف جنيه عقوبة على مروان بابلو 

وأضاف مصطفى كامل قائلا: "إنت مالك يا صبري يا فواز، أنا جيبت حق مصر ليك ولأولادك، وسأقوم باكتشاف المواهب من خلال قواعد وضوابط نقابية".

وهنا أيقن فواز أنه دخل حربا لا داعي لها، فقرر الرد على كامل بشكل هادىء وموضوعي، قائلا: "على فكرة القرارات اللي طلعت من نقابة المهن الموسيقية حاجة كويسة جداً.. إنك تستوعب كل مؤديين المهرجانات وتعمل ليهم شعبة في النقابة، أياً كان اسمها مش مهم الاسم، بس هيدفعوا اشتراكات ورسوم، هتفيد النقابة وأعضائها".

وأضاف: "ده غير إنك هتشغل مع كل واحد منهم مجموعة من العازفين من أعضاء النقابة، وده هيفيد العازفين وهيطور أداء مغنّي المهرجانات، وده كان الغرض من البوست اللي عمل دوشة".

واختتم فواز منشوره بقول: "المنع لا يفيد لا النقابة ولا المغنين.. وأدينا شفنا بعنينا إن المنع ما قدرش يحجب حاجة، زي "أنتش وأجري" من الانتشار، يبقى إيه الطريق الأنسب؟ الطريق الأنسب هو اللي النقابة عملته ده برافو بجد.. وبالتوفيق للجميع، ولو إن النقيب قال عليا جاهل.. بس أنا مسامح عشان القرارات الحلوة دي.. قشطة يابا؟".