مرتضى منصور يهاجم فريق إيليكت التشادي: هنزلكم لوكاندة العتبة

مرتضى منصور
مرتضى منصور

وجه مرتضى منصور رئيس نادي الزمالك رسالة شديدة اللهجة لمسئولي فريق إيليكت التشادي.

ومن المنتظر أن يلتقي الفريقين في مباراة إياب الدور التمهيدي لبطولة دوري أبطال إفريقيا يوم 23 سبتمبر الجاري باستاد القاهرة الدولي.

وقال رئيس نادي الزمالك خلال مداخلة هاتفية على قناة الزمالك " بقول لفريق تشاد اللي إنتوا عملتوه معانا غريب ومش مفهوم، وبسبب اللي عملتوه معانا هنزلكم لوكاندة العتبة اللي جنب المطافي وهخليكم تروحوا إستاد المباراة بتوك توك وتابع ساخرا : " هتروحوا الملعب ب 80 توكتوك " .. أو أقولكم لما تيجوا مصر هتنزلوا في بنسيون فتكات، ولما تحبوا تروحوا الإستاد هنجيبلكم عشر تكاتك تروحوا فيها".

وفاز الفريق الأول لكرة القدم بنادي  الزمالك على نظيره  إيليكت التشادي بهدفين دون رد في المباراة التي أقيمت بينهما باستاد أحمدو أهيدجو بالكاميرون في ذهاب الدور التمهيدي لبطولة دوري أبطال أفريقيا ليقترب من حسم التأهل لدور الـ32 للبطولة.

وتابع مرتضى منصور " إزاي اللي واخد بطولة الدوري يلعب دور الـ64 في بطولة أفريقيا وتالت الدوري يلعب من دور الـ32؟! هو مش المفروض تالت الدوري ده يلعب في الكونفدرالية، حاجة غريبة ولخبطة مش مفهومة، زي لما يقولك الـ7 بطولات أكبر من 9 بطولات أفريقيا".
 

وكان كشف مصدر بنادي الزمالك عن طلب مسؤولي القلعة البيضاء من الاتحاد الأفريقي لكرة القدم بتأجيل لقاء إيليكت التشادي في إياب دور الـ 64 لبطولة دوري أبطال أفريقيا ليقام يوم 30 سبتمبر الجاري بدلا من 25 من الشهر نفسه.