الاختيار 3| «السيسي» للمعزول محمد مرسي: ابعدوا الجيش عن خناقة السياسة

الاختيار 3
الاختيار 3

شهدت أحداث الحلقة 13 من مسلسل الاختيار 3، حوار بين الفريق السيسي، والرئيس المعزول محمد مرسي، عن القوات المسلحة ودورها في الحفاظ على مصر.

وقال السيسي، الذي يقوم بدوره الفنان ياسر جلال، منفعلًا، موجها حديث للفنان صبري فواز الذي يقوم بدور محمد مرسي: "اتكلمنا كتير في الموضوع ده ومحتاجين نتكلم فيه تاني المساس بالقوات المسلحة أمر غير مقبول ولن يكون مقبولا بأي شكل والقوات المسلحة التزمت الحياد، والجيش بره الخناقة، ده الجيش صلب وصلبه جاي من شرفه اتحملنا كتير لمصلحة الوقت، ابعدوا الجيش عن خناقة السياسة، مفيش دولة محترمة جيشها يتشتم ده جيش مصر وأنا مش هسمح بالكلام ده".

وتناولت الحلقة السابقة، من الاختيار 3، مؤامرة القيادي خيرت الشاطر وأعضاء جماعة الإخوان ضد الجيش المصري خاصة الفريق أول عبدالفتاح السيسي، الذي يجسد دوره الفنان ياسر جلال لأنَّه لا يخضع لأوامرهم، قائلًا: «مش عاجبني اللي السيسي بيعمله.. لازم نكسر شوكته.. ولازم الرسالة توصله».

وانتهت الحلقة بتسريب جديد لخيرت الشاطر يتحدث فيه عن خطورة ثورة الجياع على مشروع إسرائيل قائلًا: "لو حصلت ثورة جياع فيه خطر على مصالحهم وعلى مشروع إسرائيل النهاردة لما الشعب قال عايز يروح الحدود مع إسرائيل إحنا كلنا وقفنا وقولنا لأ».

ويوثّق المسلسل بالأدلة فترة مهمة في تاريخ مصر الحديث، منذ تولي جماعة الإخوان الإرهابية الحكم، وسعي قياداتها للسيطرة على مفاصل الدولة، حتى رحيلهم بثورة شعبية في 30 يونيو 2013.

مسلسل الاختيار 3، بطولة أحمد عز، وكريم عبدالعزيز، وأحمد السقا، وياسر جلال، وخالد الصاوي، وعبدالعزيز مخيون، ومحمود البزاوي، وأمير المصري، من تأليف هاني سرحان، وإخراج بيتر ميمي.