بسمة وهبة: انهيار العقارات بسبب البناء المخالف والعشوائي

بسمة وهبة
بسمة وهبة

أبدت الإعلامية بسمة وهبة، استيائها استمرار مسلسل انهيار العقارات بسبب البناء المخالف والعشوائي، وقالت إن ما يحدث قصة حزينة، وليست الأولى من نوعها، حيث تتكرر باستمرار، معقبة :"يكفى بس أنى أقولك ان خلال ال30 يوم اللى فاتوا اتكررت القصة أكتر من 10 مرات نصهم بس في إسكندرية".

 

وقالت الإعلامية بسمة وهبة خلال برنامجها "90 دقيقة" المذاع على شاشة "المحور"، إن انهيار عقار في منطقة الوراق أصاب الأهالى بالفزع والرعب، مشيرة إلى أن ملف مخالفات البناء ملف خطير وكبير وشائك.

 

كما تحدثت عن عقار الإسكندرية المائل، وقالت إن المنظر مرعب ومخيف، مستطردة :"متخيلين حياة عشرات الأسر اللى ساكنين في العمارة .. المحافظة اتحركت وعملت لجنة هندسية عشان تفحص وضع العقار المائل .. وكالعادة السبب هو البناء المخالف والعشوائي اللى الحكومة بتحاربه وبتحذر منه .. وبعض الناس كانت بتشكك وزعلانة".

 

واستطردت :"اللى حصل في الوراق وإسكندرية النهاردة من أول مرة .. إسكندرية لوحدها في الشهر ده حصل فيها حوالى 5 انهيارات لعمارات ومبانى فوق دماغ الأهالى .. وقبلها بشوية كان في انهيار لعقار العطارين .. وعقار تانى في منطقة الدخيلة .. وكالعادة كل التقارير الهندسية كانت بتقول إن السبب هو البناء المخالف والعشوائى".

 

 

 

 

 

 

احمد جلال

جمال الشناوي