عمرو كمال وحمو بيكا وشاكوش.. البداية «أصدقاء» والنهاية «أعداء»

عمرو كمال وحمو بيكا وشاكوش
عمرو كمال وحمو بيكا وشاكوش

مازالت أزمات حمو بيكا تسيطر على أحاديث مواقع التواصل الإجتماعي، وذلك بعد أن شن هجومًا حادًا على زميله عمر كمال بعد شهادته ضد.

جاء ذلك في تصريحات تليفزيونية أدلى بها خلال حلوله ضيفًا علي برنامج "الحكاية" مع الإعلامي عمرو أديب.

 

وفي هذا التقرير نستعرض معكم أبرز الأزمات التي أوقعت بين الثنائي حمو بيكا وعمر كمال وحسن شاكوش.

شن حمو بيكا هجومًا حادًا على عمر كمال، وذلك بعد أن أكد علي أن حمو بيكا لا يعرف الغناء.

وقال حمو بيكا، في مقطع فيديو، نشره عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، قائلًا: «أنت بتقول إنك بتجيب مشاهدات 70 أو 80 مليون مشاهدة.. نسيت لما كنت بتعمل أغنية مش بتجيب 10 آلاف مشاهدة أصلًا.. أنت طالع تقول عليا إني مش بعرف أغني!!».

وأضاف: «خلاص سيبتلك الغناء.. نفسي الناس تشوفك وأنت واقف قدام المايك بتسجل أغنية، توبة إني أغني مع شخصية زيك.. ولا أعمل معاك حاجة تاني.. طالما بتقول عليا مبعرفش أغني.. أومال أنت جيت لي ليه في الأول خالص.. واستقبلتك وضايفتك وأول تراك عملته معاك نجح.. وكنت كل ما تقعد معايا تقولي أنت يافطة المهرجان.. أنت كنت بتشتغلني مثلًا!!.. طالع دلوقتي قدام الناس تقول حمو مش بيعرف يغني!!».

وأشار إلى خلاف عمر كمال مع سمية الخشاب، بعد أغنيتهما الأخيرة «ادلعي»، قائلًا: «طلعت خبط في الفنانة سمية الخشاب برضه، أنت مش بيطمر فيك أي شيء.. رغم إنك مفروض تقول الحمد لله إن النجمة نزلت لك وكتر خيرها.. ولو الأغنية جابت 100 الف، كويس مش وحش.. الأغنية مش بالملايين والأرقام، أهم حاجة تشتغل في الشارع».

 قبلها بأشهر قليلة نشر حمو بيكا، على حسابه على فيسبوك صورة لعمر كمال مرفقة بعلامة X برسالة منه أنه قد قطع علاقته مع كمال، وعلق بيكا، على الصورة :"يا ريت محدش يكلمني في شغل على الشخصية دي، عشان أنا كنت بحبها، والشخصية دي بتتهرب من شغلي اللي خلاني اتفق عليه".

واختار بيكا وكمال تقنية البث المباشر على فيسبوك للرد على بعضهما البعض، لينقلا للجماهير صورة سيئة عن إحترافيتهما، ورد عمر كمال على بث بيكا وكان واضحاً في عرض التفاصيل في حين أن بيكا نعت عمر بالكداب.

كما شن مطرب المهرجانات حمو بيكا هجوما حادا على زملائه حسن شاكوش وعمر كمال خلال أيام قليلة، بسبب الخلاف على أرباح الأغانى المشتركة بينهم، حيث وصفهما بالصحاب المزيفة ونشر فيديوهات يكشف بها عن خلافاته معهما عبر حساباته بمواقع التواصل الاجتماعى.

وتفاجأ متابعو حمو بيكا أمس بنشره عبر صفحته على فيس بوك صورة لعمر كمال، موضوع عليها علامة (×) باللون الأحمر، أتبعها قائلا: "ياريت محدش يكلمنى فى شغل على الشخصية دى، عشان أنا كنت بحبها، والشخصية دى بتتهرب من شغلى اللى خلانى اتفق عليه، والإثبات بعد الصورة دى هنزل فيديو"، مضيفا، "هو عامل بيحبنى وهو بيكرهنى.. مع السلامة يا صحاب مزيفة".

مما دفع عمرو كمال للرد عليه بفيديو عبر حسابه بموقع "فيس بوك"، يقول به "عيب يا بيكا تكتب بوست كدة احنا كلنا عيش وملح مع بعض في بيتي اتصل بيا قولي عيب تقول عمرو كمال صحبة مزيفة أنا سيبتلك 12 تراك كلت من وراهم الشهد، حتى العربية بتاعتك أنا اتصدرت أنا ومدير أعمالي عند المعرض عشان يقسطهالك، وضمنتك في مليون و800 ألف جنيه، ولو كنت لوحدك مكنش حد هيديك عربية".

أما عن هجومه على حسن شاكوش فكان بشكل غير مباشر، وظهر فى فيديو له منذ أيام، عبر حسابه على موقع "إنستجرام" وهو يهاجمه دون ذكر اسمه، لافتًا إلى أن هذا المطرب يدعى أن أغانيه كانت الأكثر بحثاً على جوجل خلال عام 2020، حيث وصفه بيكا بالأنانية الشديدة، وأن تصريحاته لا تتفق مع الواقع، وأكد "بيكا"، خلال الفيديو أن أكثر 5 أغانى بحثاً على جوجل طيلة العام كانت له هو بواقع أغنيتين والباقى لـ عمر كمال.

كما قال بيكا خلال الفيديو: "لما تطلع تتكلم، تحدد النجاح مين اللى عمله معاك، إنت مبينتش نفسك بنفسك، وأنت ظاهر أمام الشعب المصرى إنك أنانى مبتحبش غير نفسك، وحابب إن انت تصنع النجومية لنفسك وبس، فكك من اللى انت بتعمله وخليك محترم وكويس".

وأضاف "اللى أنا شايفه إنك كلك على بعضك غلط، حياتك غلط، دنيتك كلها ماشية غلط فى غلط، عايز تحقق نجاحك انت بس، فرجنى يا فهلوى يا حلو واعمل كام تراك لوحدك".


 

 

 

 

 

 

 

 

احمد جلال

جمال الشناوي