«تايسون القوات المسلحة» يكشف قصة صورته مع الشهيد منسي بعد مداهمة في «البرث»

تايسون مع الشهيد العقيد منسي
تايسون مع الشهيد العقيد منسي

روى محمد علي الحلواني الشهير بـ «تايسون»، وهو أحد أبطال القوات المسلحة الذي كان يعمل مع الشهيد العقيد أركان حرب أحمد منسي، قصة صورته الشهيرة المتداولة على مواقع التواصل الاجتماعي .

 

وأوضح البطل "تايسون" أن الصورة التي تم التقاطها كانت في الخامس عشر من شهر رمضان عام 2017، والتي وصفها بأنها أعظم صورة في حياته، حيث كانت تلك الصورة بعد مُداهمة كان يقودها الشهيد أحمد منسي، وكان أبطال القوات المسلحة صائمين حينها، وكانت "مداهمة قوية جداً" في مربع "البرث" بمنطقة نجع "شبانة" حسبما أوضح "تايسون".


وأضاف "تايسون" خلال منشور له على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": اليوم ده علمنا فيه التكفيريين الأدب وجبناهم من جحورهم ومسكنا منهم عدد وقتلنا منهم وحرقنا العشش بتاعتهم وحرقنا عدد كبير من العربيات بتاعتهم".

 

وتابع: "اليوم ده كان المقدم سعيد جدا جدا جدا عشان لو ما كناش جبناهم ما كانش هيكون سعيد كنت بحرق في عشة من العشش وكنا لسه حرقين العربية إللي موجودة في الصورة كان بينده عليا المقدم منسي بيقولي تايسون ولا يا تايسون تعال نتصور مع بعض دي ذكرى يا تايسون".

 

وأوضح: "صورنا الصورة دي الشهيد الرائد محمد صلاح مدفعية، وصورنا صور كثير مع بعض، الرائد محمد صلاح كان معنا في بعض الصور".

 

وأشار: "بعد كده مشينا رجعنا للكمين، كنت أنا تحت بقى وهو فوق في البلكونة الولد تايسون ولا يا تايسون يا ابن اللذين تعال تعال وشوف الصور جامدة قوي يا تايسون، جيب تليفونك أبعتهملك بليل".

 

وكشف أنه لأول مرة: "بعد الفطار الوزير كلم المقدم منسي على الجهاز وكان بيهنينه بمناسبة رمضان وبمناسبة المداهمة العظيمة دي المقدم منسي كلم الوزير بيقول له أنا عايز أقول لك يا فندم إني كتيبة 103 صاعقة أحسن كتيبة في العالم".

 

واختتم محمد علي الحلواني الشهير بـ تايسون" منشوره قائلا: “طبعا كلمة إحنا عملنا إيه في المداهمة دي جزء من يوم ذكرى الصورة دي، الله يرحمك يا قائد ويرحم شهداء البرث".