الشهداء الحقيقيون لعملية فض رابعة

 الاختيار2
الاختيار2

انتهت أحداث الحلقة الخامسة لمسلسل الاختيار2، للنجمين كريم عبد العزيز، وأحمد مكي، والتي شهدت تصاعدا في الأحداث منذ بدايتها.

ووثقت الحلقة الخامسة أحداث فض اعتصامى رابعة العدوية والنهضة، يوم 14 أغسطس 2013، وما شهدته البلاد من أحداث دامية من العناصر الإرهابية تزامنًا مع عملية الفض التي بدأت سلمية، والنداء للمعتصمين بترك أماكنهم. 

ومع عرض الحلقة تدوال رواد مواقع التواصل الإجتماعي صورًا لشهداء رجال الشرطة أثناء عملية فض ميدان رابعة، مع منشور كتب فيه :

" لما تحكي لابنك الحكاية وانت بتتفرج قوله دول اللي حمونا وحافظوا عالعهد... دول اللي اقسموا ونفذوا القَسَم لما قال (اُقسم بالله العظيم ان أرعى سلامة الوطن و اُؤدي واجبي بالذمة والصدق)...دول اللي مهابوش الموت لحظة... دول اللي كل شبر فمصر شاهد على بطولاتهم...دول اللي أصغر واحد فيهم استشهد وهو 21 سنة (ملازم محمد محمود عبدالعزيز شهيد فض النهضة اللي إدى الامان للارهابي قدام مراته وعياله ومسافة ما اداله ضهره قتله الارهابي بدم بارد) عرفهم ان كل واحد فيهم وهو بيتحرك من القطاع لحد مكان الاعتصام كان بيكتب وصيته وبيدعي ربنا ينول الشهادة...كان بيعمل اخر مكالمة وبيبعت اخر رسالة فحياته... كل واحد كان قاعد جنب زميله في المدرعة بيبص لصورة بنته وابنه لاخر مرة... كل واحد كان قاعد وقدام عينيه فثواني شريط حياته من اول يوم دخل الكلية لحد اللحظة دي... كل واحد كان بيوصي اللي جنبه على اهله.. ابوه وامه اللي كان شايلهم وملهمش غيره... مراته وبنته اللي لسه مخلفها عرف ابنك وانت بتحكيله ان الحكاية لسه مخلصتش... وعرفه ان ربنا قال (ادخلوا مصر إن شاء الله آمنين) آمنين بفضل دول"

وأضاف بكتابة الأسماء الحقيقية للشهداء.. شادي مجدي، اشرف محمود، محمد جودة، محمد سمير، محمد محمود عبدالعزيز"، شهداء مركز شرطة كراسة نشوفكم على خير يا ارجل الناس #الاختيار_2  #جيل_الشهداء" 

ووثقت الحلقة الخامسة لمسلسل الاختيار 2، عملية فض الاعتصام بلقطات حية ومصورة، من أرشيف ذلك اليوم، أبرزت حمل عناصر الإخوان للسلاح وضرب الرصاص الحي على أفراد الشرطة، ما جعل الشرطة تقوم بقنص الأفراد المسلحين داخل الاعتصام. 

ووثقت الحلقة الخامسة لمسلسل الاختيار 2، عملية الخروج الآمن للمعتصمين الذي وفرته قوات الأمن لهم، مع ضمان عدم تتبعهم وعودتهم آمنين إلى منازلهم، وترصد باقي أحداث الحلقة المعروضة حاليًا باقي أحداث العنف التي افتعلتها عناصر الإخوان الإرهابية تزامنًا مع يوم الفض، وتوثيق ما حدث في شتى محافظات مصر. 

 

مسلسل "الاختيار 2" بطولة كريم عبد العزيز وأحمد مكي وبشرى، إياد نصار، إنجي المقدم، الراحل هادي الجيار، وأسماء أبو اليزيد، وسلوى عثمان  وكوكبة من النجوم، وهو سيناريو وحوار هاني سرحان، وإخراج بيتر ميمي، وتم عرض الجزء الأول منه العام الماضى وحقق نجاحًا كبيرا.


 

 

 

 

 

 

احمد جلال

جمال الشناوي