فيديو وصور| «الشغل مش عيب».. خريج ألسن يتحدى البطالة بعربة قهوة

خريج ألسن يتحدى البطالة بعربة قهوة على الطريق
خريج ألسن يتحدى البطالة بعربة قهوة على الطريق

على ناصية أحد شوارع مدينة نصر  يقف لؤي خريج كلية الألسن على عربة صغيرة يبيع القهوة،  ولأنه يملك الطموح والعزيمة لم ينتظر فرصة تأتيه وهو جالس.

ورفض «لؤي» فكرة الاستسلام، وقام بعمل عربة لبيع المشروبات الساخنة، في أحد الطرق بميدنة نصر، معتمدًا على بعض الامكانيات البسيطة، لمواجهة تحديات الحياة وتوفير مصدر دخل له.

وعن فكرة مشروعه، قال «لؤي» إن لا يهمه النجاح ولكن ما يسعى إليه هو بذل المجهود اللازم لكي ينجح، حيث يمثل «لؤي»  من خلال مشروعه الصغير، نموذج مشرف الذي رفع شعار  «الشغل مش عيب».

 

 

وبسؤال لؤي عن فكرة مشروعه، قال إن الفكرة روادته خلال شهر واحد من تركه العمل في أحد شركات السيارات؛ ليفكر في إنشاء مشروع صغير يساعده على مساعدة نفسه، وأن الموضوع بدأ بفكرة على قعدة على القهوة واتحولت الفكرة البسيطة إلى مشروع بسيط على أرض الواقع».


وتابع:  «المشروع كله مش محتاج لفلوس كثيرة، فكرت أغير من أسلوب حياتي  بدل من تضييع الوقت، فتحت مشروع اكسب وأتعلم منه وكانت أهم حاجة بالنسبة لي المنافسة لأن أنا فاتح عربية القهوة جنب أكبر كافيهات في مدينة نصر» .

 

ويقول لؤي : «أقدم غير القهوة كابيتشينو، وقهوة فرنساوي، وكاكاو، بسعر أرخص من أي كافيه و كمان اتعلمنا ازاي تتعب فى شغلانة حتى لو هي قليلة بس يكفي اتعلمت منها الصبر، وأزاي تفضل شغال، و تضغط على نفسك علشان تيجى اخر اليوم تتبسط لما يجيلك مبلغ انت عارف انك جبته بعد تعب و بجد بشكر كل الناس اللى وقفت معانا جدا» .


 

 

 

 

 

 


 

3

احمد جلال

جمال الشناوي