«عيش بـ atm».. تعرف على ملامح منظومة الخبز الجديدة

صرف الخبز -أرشيفية
صرف الخبز -أرشيفية

كشف مستشار وزير التموين والتجارة الداخلية لنظم المعلومات د.عمرو مدكور، أن منظومة الخبز الجديدة مازالت تحت الدراسة حتى الآن.

 

وأوضح «مدكور» في تصريح خاص لـ«بوابة أخبار اليوم»، أن المنظومة الجديدة لصرف الخبز ما هي إلا مقترح تتم دراسته حالياً من قبل المختصين بالتعاون مع الشركة القابضة للصناعات الغذائية وقطاع الرقابة والتوزيع، ولم يُحسم موعد تطبيقها حتى الآن.

 

وكان وزير التموين والتجارة الداخلية قد أكد أمام مجلس النواب، خلال مارس الماضي، أن منظومة الخبز الجديدة تقوم على فكرة الدعم النقدي المشروط، مثلما يتم مع السلع المدعمة.

 

ولفت إلى أن بطاقات التموين بدلا من أن يسجَّل عليها عدد الأرغفة سيكون الكارت مشحونًا بفلوس، بقيمة عدد الأرغفة المستحقة لكل مواطن".

وأشار وزير التموين والتجارة الداخلية، إلى أنه لابد لكل مواطن أن يحصل على حقه كاملًا في منظومة الدعم بعيدًا عن الانتهازية والاستغلال قائلا "لابد من وجود نظام منضبط محترم".

 

وأضاف وزير التموين، خلال لقاءه بأهالي بلبيس "بطمنكم عشان اللي يقولك الرغيف هيبقى بـ60 قرش، قبل ما يبقى بـ60 قرش حضرتك هتلاقي على بطاقة التموين بتاعتك نازل 55 قرش وتدفع أنت بس 5 قروش واللي ملوش كارت هيدفع 60 قرش".

 

وتابع وزير التموين موجهًا حديثه لأصحاب المخابز: "علشان كده هيدفعوا ثمن الشوال قبل ما يستلموه، لو دفعوا التمن قبل ما يستلموه هيلحسوا السير، كلهم لو مشيوا بما يرضي الله هيعملوا قرش محترم".

 

وتابع وزير التموين: "هدفنا الأساسي تحقيق فائدة المواطن، والناس اللي بتسيب الكارت بتاعها للمخبز وبيحصل تلاعب كبير، لكن لما يبقى الكارت فيه فلوس هتسيبهوله؟ لا.. عرفت ليه بقول يبقى فيه فلوس ده لمصلحتك، إصحوا دي مليارات حق للناس".