«أول يوم في البعد».. أجدد أغاني عمرو دياب في الجامعة البريطانية

حفل عمرو دياب
حفل عمرو دياب

قام الهضبة عمرو دياب بتقديم أغنية جديدة لجمهوره بحفل الجامعة البريطانية المقامة حاليا في مدينة الشروق، والتي تأتي تزامنا مع الاحتفاا بأعياد الربيع، وبحضور جماهيري كبير من طلاب الجامعة.

وتقول كلمات الأغنية: «أول يوم في البعد يوم بيعدي سنين، عمر مابين عمرين، ماشي لوحدك تسأل نفسك هو انا رايح فين، أول يوم في البعد لما تبات مجروح، والأحلام بتروح، إحساسك وحبيبك سايبك زي طلوع الروح، لينا حياة مع بعض هنعوضها منين وهنعوضها بمين، أول يوم من يوم معرفتك قلبي يموت».

وأعلن عمرو دياب طرح الأغنية في الألبوم الجديد ولكنه لم يعلن شاعر وملحن الأغنية، ومازح جمهوره قائلا: «مش هغنيها كاملة عشان اما بغني أغنية جديدة كاملة في الحفلة بتقولوا مش بتنزل وبتتحرق».

وصعد الهضبة لمسرح الحفل على أغنية «الليلة»، والتي أشعلت الأجواء ورددها مع الحضور وتفاعلوا معها بالرقص والغناء، ثم قام بغناء «قمرين والعالم الله وبرج الحوت والليلة وده لو اتساب، ويتعلموا، ووحشتيني، وقصاد عيني، وخلينا لوحدينا، ويهمك في ايه».

وكرمت الجامعة البريطانية خلال الحفل عمرو دياب، واهدته درع الجامعة تقديرا لمجمهوده خلال على مدار تاريخه، كما قدمت الشكر لمنظم الحفل مصطفى أبو دشيش "موستيك" لظهور الحفل بالشكل اللائق بالهضبة وجمهوره.


ويعيش الهضبة حالة من النشاط، حيث يُحيي 3 حفلات قبل شهر رمضان المبارك، أولها أول أمس أحياها في الجونة، ويوم 28 في الجامعة البريطانية، ويوم 1 مايو في جامعة الأهرام الكندية.