فيديو| طفلة توجه رسالة للإرهابيين: «عارفين بتحاربوا مين؟»

الطفلة آريج عبد العزيز آدم
الطفلة آريج عبد العزيز آدم

وجهة الطفلة المصرية أريج عبد العزيز آدم، من قرية الغرق بالفيوم، رسالة لكل الإرهابيين الذين يريدون إسقاط مصر.


وقالت الطفلة خلال الفيديو، الذي عرضه برنامج «90 دقيقة»، المذاع على قناة «المحور»، موجهة كلامها للإرهابيين: «إلى كل الجماعات الإرهابية، التكفيرية والدول الداعشية، وكل الناس بصفة عامة، لا ولم ولن تسقط جمهورية مصر العربية، مهما كانت قوة العدو العددية أو أسلحتهم النووية».

وأضافت: «ياريت كل الدنيا تفهم وتدرك، إنه لو فيه شهيد مات فيه 1000 بيتولد، إحنا بلد صنعت التاريخ، لا! إحنا أصلاً التاريخ، من قبل ما يصنعوا القنابل، إحنا التاريخ من أيام السيوف، وإحنا بلد بنعدي الصعب مهما كانت الظروف».

وتابعت: «إلى كل التكفيريين والإرهابيين.. أنتم عارفين بتحاربوا مين؟ المشكلة أنكم فاكرين أنكم بتحاربوا بحكم الدين، هاتولي دين من بيحلل قتل إنسان، عشان كده بيتقال عليكو إرهابي خسيس وجبان، نصيحة مني حاول تراجع نفسك قبل ما يفوت الأوان، طب آخر سؤال، بتعمل إيه لما بتسمع صوت الأذان.. بتصلي! ولا بتفكر في مظاهرة فكل ميدان؟، أحب اقولكم مفيش داعي، الشعب دلوقتي أصبح فاهم ومقدر وواعي».

وقالت الإعلامية جيهان لبيب مقدمة البرنامج، في ختام حديثها، إن ما قالته الطفلة لخص الكثير مما يجب أن يقال، مشيرة إلى أنها في قمة سعادتها بنضوج الأطفال إلى مثل هذا الحد، ولقدرتهم رغم سنهم الصغير على التفرقة بين الإنسان المسالم والإرهابي الخسيس.

 

 

ترشيحاتنا

إصدارات أخبار اليوم