فيديو وصور| كارثة «العمارات المعلقة» بكومباوند بالساحل الشمالي

صورة من الموقع
صورة من الموقع

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، فيديو وصور لأحد العمارات فى كومباوند "Emirates heights" بالساحل الشمالي، ويظهر تحتها هبوط أرضي مما يجعلها مهددة بالسقوط .

وأعرب عدد من ملاك الوحدات السكنية بالكوماند، عن مخاوفهم من انهيار العقارات وضياع  قيمة ما دفعوه، حيث أن قيمة الوحدة تتجاوز4 مليون جنيه.

وقال أحد المغردين عبر الفيس بوك :" دا منظر الوحدات سكنية في كومباند "Emirates heights" بالساحل الشمالي .. انهيار المصطبة السابعة بالإماريتس هايتس والعمارات المعلقة بالهواء ،دا بسبب أن العقار دا طلع من غير ما يتم عمل "جسات للتربة" قبل البناء واللي بسببه اكتشفه أن العقار دا اتبني علي "كوم رمل كبير" من غير

أساسات. .

 

وأضاف آخر : "ده خطئ هندسي فادح لأنه حاول يعمل تدرج للارتفاعات لرؤية البحر بعمل مصاطب رمل و سندها بالتدبيش كان المفروض إما أنه يؤسس علي التربة الأصلية مش الردم أو يسند المصاطب دي بحوائط سند خرسانية و دي بتتصمم عامة طالما العمارات مظهرش اي اثار شروخ فيها يمكن تداركها و حل المشكلة بس الاستشاري اللي صمم و اشرف و المقاول اللي نفذ مش اكفاء لعمل زي ده".

وقال أحد المتابعين: أنا كنت متخيل أنه بيبني على خوازيق وبرفع أعمدة تحت المبنى بتاع دورين تلاته وبعدين يغطيها بالرمل، مش بيكوم رمله ويبني فوقيها على قواعد!!! دي الهندسه أتطورت قوي.