عمرو سعد عن «ماما ماجي جبران».. من عمل الخير إلى جائزة نوبل

عمرو سعد
عمرو سعد

نشر الفنان عمرو سعد على صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي «انستجرام»، صورة تجمعه بـ ماما ماجي جبران أو «الأم تريز المصرية» كم يلقبونها وهي تحمل إحدى الأطفال. 

علق عمرو سعد على الصورة قائلاً :" ماما ماجر جبران.. الست اللي زي الملاك دي وهبت نفسها للناس الغلابة في كل مكان ، الناس كلها مهما كانت الفروق بينهم لأنها مؤمنه إن ربنا خلق الإنسان من غير أي «يافطة» أو عنوان وأن كل الطرق اللي توصل لله صالحة طالما بتوصل للحق والخير". 

وأضاف عمرو سعد :" الست دي ضحت عن طيب خاطر بكل شيء علشان الناس الغرب والقرب لأنها متأكدة إننا كلنا من نفس واحدة ... علشان كدة مش غريب أنها تترشح لجائزة نوبل اكتر من مرة وها تاخدها إن شاء الله بس الأهم من ده كله ....غنها كانت جارتي في البيت القديم". 
 
يذكر أن ماجي جبران أو كما يُطلق عليها «الأم تريزا المصرية»، تركت عملها بالجامعة الأمريكية في عام  1989 ، وتفرغت لرعاية الأطفال الفقراء وأسست جمعية خيرية « Stephan's children» تهدف لتحسين معيشتهم، و رعاية الأسر التي تعيش في المناطق الأشد فقرًا في قرى صعيد مصر، و كانت تقدم المساعدة للأطفال المسلمين والبهائيين الفقراء أيضًا.


 

 

ماما ماجي جبران ....الست اللي زي الملاك دي وهبت نفسها للناس الغلابة في كل مكان ....الناس كلها مهما كانت الفروق بينهم لانها مؤمنه ان ربنا خلق الانسان من غير اَي يافطة أو عنوان وان كل الطرق اللي توصل لله صالحة طالما بتوصل للحق والخير الست دي ضحت عن طيب خاطر بكل شئ علشان الناس الغرب والقرب لانها متأكدة اننا كلنا من نفس واحدة ... علشان كدة مش غريب انها تترشح لجائزة نوبل اكتر من مرة وهاتاخدها ان شاء الله بس الأهم من ده كله ....انها كانت جارتي في البيت القديم 💚

A post shared by Amr Saad (@amrsaad.official) on