بعد اعتزاله حسام غالي.. نشطاء.. «في القلب يا كابيتانو»

حسام غالي
حسام غالي

«الكابيتانو».. عندما يتردد هذا الاسم يأتي في الأذهان روعة نصف الملعب في مباريات النادي الأهلي، حيث يذكر حسام غالي، الذي أطلق عليه متابعيه الموهوب والمقاتل والقائد والأسطورة، وبعد أن صدمهم «الغالي» صباح اليوم بقرار اعتزاله لعب كرة القدم، وترك النادي الأهلي تصدر هاشتاج «حسام غالي» قائمة البحث على موقع التواصل الاجتماعي «تويتر»، حيث لم يقبل متابعيه بهذا القرار.

 

وبدأ جمهور حسام عالي بالتغريد على حساباتهم الخاصة على موقع التواصل الاجتماعي «تويتر»،: «حسام غالي شكرًا للراجل اللي فرحنا كثيرا، ومبخلش على النادي بنقطة عرق واحدة اللي مصبرني انك مش هتبعد عن النادي وبلاش تحرمنا منك ومن خوفك ع النادي وعلم الأجيال اللي جاية معني الفانلة الحمراء». 


وأضاف آخر: «دموعك غالية علينا جدا يا كابيتانو،ها نفتقد رؤيتك في الملاعب جداً، ربنا يوفقك في مشوارك اللي جاي».


وغرد آخر قائلا: «بيبقا فيه لاعيبة عندهم موهبة كتير بس مش بيبقوا مقاتلين فالملعب وبيبقا فيه لاعيبة بتقاتل فالملعب بس الموهبة عندهم منعدمة.. حسام غالي موهوب ومقاتل وقائد وأسطوره يوم حزين يوم اعتزالك». 


ومن جانب آخر أثارت صور حسام غالي وهو يبكي أثناء اعتزاله مشاعر جمهوره ومتابعيه على «السوشيال ميديا» حيث علق إحدى النشطاء قائلاً :" دموعك دي غالية علينا أوي والله أبكيتنا معاك، لن ننسي ما قدمته للنادي لن ننسي كبيتانو النادي الأهلي ، النادي عمره ما ها يعرف يجيب زيك تاني ، أكتر حد بجد كان بيخاف على النادي.. غالي وعلينا غالي يا حسام ولا عمرك هتتنسي ، ربنا يوفقك ويجعلك الجاي أفضل بإذن الله". 


وغرد آخر :" #حسام_غالي والله مش لاقيه كلام اوصفك بيه دموعك دي أنظف من ناس كتير قوي شكرا ليك يا غالي لأنك كنت سبب فرحتنا ف يوم من الايام شكرا ليك لأنك ومازلت تبكي من اجل الكيان وداعا وليس وداعا يا غالي اليوم سوف تبكي الميادين من أجلك سوف تنهار القلوب وداعا يا #كابيتانو". 


يذكر أن النادي الأهلي عقد مؤتمرًا صحفيًا ظهر اليوم الاثنين 23 أبريل، بمقر النادي بالجزيرة، للإعلان عن كافة التفاصيل الخاصة بمهرجان اعتزال حسام غالي كابتن الأهلي، والمقرر إقامته في دولة الإمارات الشقيقة.


حضر المؤتمر أمين صندوق النادي خالد الدرندلي، والمدير الرياضي الكابتن عبد العزيز عبد الشافي، ومدير الكرة الكابتن سيد عبد الحفيظ، والمدير الفني ومندوب من الشركة المنظمة للمهرجان الكابتن حسام البدري، بالإضافة إلى لاعبي الفريق الأول لكرة القدم.


ومن المقرر أن يلتقي الأهلي "أياكس" الهولندي، بملعب هزاع بن زايد في مدينة العين الإماراتية، يوم 11 مايو المقبل؛ بمناسبة اعتزال حسام غالي.


 

#حسام_غالي والله مش لاقيه كلام اوصفك بيه دموعك دي انظف من ناس كتير قوي شكرا ليك يا غالي لانك كنت سبب فرحتنا ف يوم من الايام شكرا ليك لانك ومازلت تبكي من اجل الكيان وداعا وليس وداعا يا غالي اليوم سوف تبكي الميادين من أجلك سوف تنهار القلوب وداعا يا #كابيتانو pic.twitter.com/m07dBoRYsH

— Engy ahmed (@Anoosh08860387) April 23, 2018

وداعاا يا اقوي واشجع قائد دخل النادي ولعب لمصلحة الفريق بدمه وعرقه وجهده.💪
وداعا لاخر رجل من جيل ال6/1💪#حسام_غالي

— m7md 3amr (@mohamedaamer94) April 23, 2018

#حسام_غالي
دموعك غاليه عليناا يا كابيتانو، اخر ما تبقي من جيل 6/1
ستظل من اساطير الاهلي سواء في الملعب او خارج. pic.twitter.com/d4uYnh1DiS

— Mohamed afifi (@esmael_1996) April 23, 2018

#حسام_غالي
لا تثق فى لاعب لم ينحني لجمهوره.
سلام يا اسطورة قيمة ثابتة زى الشمس
... حسام يا غالى حسام يا غالى حسام يا غالى 👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑 pic.twitter.com/THvwRKAldY

— عمهم (@YassinJr27) April 23, 2018

#حسام_غالي
مش هنعتبرك اعتزلت يا غالي علينا
عايزينك تعلم اجيل و اجيال معني الجرينتا و معني الخوف علي تيشيرت النادي يابن النادي 🌸
هتوحشنا يا غالي 🌸❤ pic.twitter.com/qB2b42VaR0

— Dârshツ (@Mustafa37682836) April 23, 2018

حقيقة والله اكتر لاعب حبيته فالاهلي كاريزما روح لعب كل حاجه فيها حلوة بغض النظر عن اي حاجه او غلطات عملها او نرفزته فالملعب
وداعا كابيتانو #حسام_غالي

— Mohmd Esheik 😎 (@DElsheik) April 23, 2018

#حسام_غالي من ارجل ما أنجبته الكره المصريه والنادي الأهلي شكرا يا كابيتانو

— Salah Elwensh (@ElwenshSalah) April 23, 2018

نبكي على الدنيا وما من معشر
جمعتهم الدنيا فلم يتفرقوا
شكرا غالي ❤
وداعاً غالي ❤#حسام_غالي pic.twitter.com/myPnW3lbvg

— Abdelrhman Nabil Kahla (@ka7lawyy) April 23, 2018

#حسام_غالي
اعتزال حسام غالي الكرة من حاجات المحزنة، راجل قلبه علي الفانلة و كابتن و قدوة في الفريق، اتمنى ليه الأفضل.

— Muhammed Elsayed (@Muhmd_Elsayed) April 23, 2018