«السيسي» يتصدر التريند.. ومغردون: «قلبه مصري والنيل جواه بيسري»

«السيسي» يتصدر التريند
«السيسي» يتصدر التريند

دشن عدد كبير من رواد "السوشيال ميديا" هاشتاج " #السيسي وحلم الجنوب"، وتصدر الهاشتاج  قائمة الأكثر تداولا على تويتر.


بعد زيارة الرئيس عبد الفتاح السيسى لمدينة أسوان وختام فعاليات أسبوع الصعيد، جاء ذلك في إطار افتتاح عدد من المشروعات القومية بالدولة ويأتي على رأسها افتتاح مدينة أسوان الجديدة ، وقال الرئيس  خدنا خطوة من ألف خطوة في الصعيد، وهناك مزيد من العمل، قائلاً الرئيس السيسي: احنا مش جايين الصعيد عشان نزورها ونحتفل ونضحك وخلاص .. لا والله احنا جايين نبني مصـر يا مصريين، وبعون الله هنبنيها ، ضمن المشروعات التنموية فى صعيد مصر، التى رسمت ملامح الجمهورية الجديدة ﺑﺜﺒﺎت ورﺳﻮخ ﻋﻠﻰ ﻣﻔﻬﻮم اﻟﺪوﻟﺔ اﻟﺪﻳﻤﻘﺮاﻃﻴﺔ اﻟﻤﺪﻧﻴﺔ اﻟﺤﺪﻳﺜﺔ .

الرئيس السيسي: مش هعين أي حد في المصانع بالواسطة

وجاءت أبرز التغريدات كالآتى: 

كتب هانى :" للي بنعمله هو المستحيل .. ولا هنام ولا نستريح وهنفضل نطور في بلدنا"، وكتب وائل :"السيسي أسد الأمة وحش العالم "، وكتبت وفاء :"ريسنا ملاح ومعدينا عامل وفلاح من اهالينا أنه عبد الفتاح السيسي الزعيم " ، وكتبت منال :" الأب دائماً بيدور علي مصلحه ولاده وولاده مبيعرفوش غير لما بيكبروا الرئيس الأب "، وعبرت سوسن :" إن سألوك عن الفخامة والآصالة والعراقة والأناقة والشهامة واللباقة والبساطة فهي تتجسد في شخص عزيز مصر عبد الفتاح #السيسي " ، وعبر أخر :" من قلبه وروحه مصري والنيل جواه بيسري تاريخ أرضه وبلاده بيجرى جوه دمه " ، وأخر :"مكسبنا هنا التاريخ".. وإنتاج خامات تراثية عن مصر " .

كتب ناصر :"شكرا فخامة الرئيس جابر الخواطر بامتياز "، وكتب وائل :"مصر اكبر بلد في إنتاج الطاقة الشمسية "، وعبر أخر :"شكرا_فخامة_الرئيس الله على هذا الجمال والإنجاز ، وعبر محسن :"الله يعين اللي بيشتغل مع الريس لا بيشوف الراحة ولا بيشوف ولاده وجه مع دموع السعادةوجه مع دموع السعادة" .


وكتب محمود :"الخضار والخير ده كله كان صحراء تميمة ، شكرا لكل أيد مصرية نفذت المعجزة دية"، وكتب محسن :"كلمة السر ببساطة السيسي مر من هنا  .. أهلا بالجمهورية الجديدة" ، وكتبت وفاء :" إنك تشوف الزرع والخير طالع في قلب الصحراء والرمال شيء لا إرادي هيخليك مبسوط، بلدنا كلها خير بس محتاجة اللي ياخد بإدينا علشان نبني ونزرع ونعمر "، وكتبت ندا :" مصر دامت شمسك الذهبى مجمع بنبان للطاقة الشمسيه اكبر مجمع فى العالم لانتاج الطاقة النظيفه" .